افزایش تلاش‌های اسرائیل برای وادار کردن فلسطینی‌ها به مهاجرت اجباری

در سال ۲۰۲۰، اسرائیل ۶۸۹ خانه را در کرانه باختری تخریب کرده است

روستای «حمصه البقیعه» در کرانه باختری پس از تخریب. عكس از:  AFP

در چارچوب تلاش‌های اسرائیل برای وادار کردن فلسطینی‌ها به مهاجرت اجباری، ارتش اسرائیل پیش از اقدام به تخریب کامل روستای «حمصه البقیعه» در دره اردن، برای ساکنان این روستا که شمار آنها به ۸۰ نفر می‌رسد، تنها ده دقیقه مهلت داد. روز سه‌شنبه گذشته سوم ماه نوامبر جاری ارتش اسرائیل در یک عملیات بزرگی که در حدود ده سال گذشته سابقه نداشت، دست به تخریب خانه‌ها زاغه‌نشین، اماکن دامداری، سرویس‌های بهداشتی و صفحات خورشیدی برای تأمین انرژی، در روستای «حمصه البقیعه» در کرانه باختری زده و این روستای فقیرنشین را به صورت کامل تخریب کرد.

در همین راستا، ایوان هیلی، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در فلسطین، گفت این نخستین باری نیست که روستای «حمصه البقیعه» تخریب می‌شود، بلکه چهارمین اقدام اسرائیل برای تخریب این روستا است و ارتش اسرائیل این بار به منظور وادار کردن فلسطینی‌ها به مهاجرت اجباری، روستای «حمصه البقیعه» را به صورت کامل تخریب کرده است. البته پس از تخریب این روستا، ساکنان آن بدون سرپناه در هوای سرد و در زیر باران باقی مانده و از تمام امکانات زندگی محروم شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیلی گفت: "تخریب گسترده املاک و اموال فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی و وادار کرد آنها به مهاجرت اجباری، نقض صریح كنوانسیون چهارم ژنو تلقی می‌شود"، وی از اسرائیل خواست، تخریب غیرقانونی خانه‌های فلسطینیان را به صورت فوری متوقف کند.

در همین حال، عبدالغنی عواده، یکی از ساکنان این روستا که از راه دامداری امرار معاش می‌کند، هنگام تخریب منزلش از سوی ارتش اسرائیل، جز تماشای تخریب، قادر به انجام اقدام دیگری نبود، با این وجود و به‌رغم تخریب خانه‌اش، عواده تا امروز بر روی آوار آن در فضای باز و در سرمای زمستان باقی مانده و تأکید بر بازسازی خانه خود دارد و می‌گوید خانه را بار دیگر می‌سازد حتی اگر اسرائیل برای پنجمین بار آن را تخریب کند.

در واقع، روستای «حمصه البقیعه» متشکل از ۳۸ جامعه بادیه‌نشین و گله‌داری است که به طور کامل یا تا حدی در مناطقی که اسرائیل آن را به عنوان «مناطق تیراندازی» اعلام کرده، واقع شده است.

از سوی دیگر، اسپیر لبکین، سخنگوی اداره امور مدنی وزارت دفاع اسرائیل گفت که "این روستا به طور غیرقانونی ساخته شده و در منطقه تیراندازی نظامی واقع شده است." اما معتز بشارات، مسئول پرونده مقاومت در برابر شهرک‌سازی در شهر طوباس در کرانه باختری، تأکید کرد که این روستا در نزدیکی یک شهرک اسرائیلی واقع شده و تخریب آن به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه بسته نظامی، جز بهانه‌ای برای اجبار فلسطینیان به ترک دره اردن که بیش از ۲۸ درصد از کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و در مرز کشور اردن واقع شده است، انگیزه‌ای دیگری ندارد.

اتحادیه اروپا نیز تخریب این روستا را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به عملیات تخریب از جمله جلوگیری از تخریب پروژه‌های شده که بودجه سهولت‌های ایجادشده در آنها از سوی بروکسل پردخته شده است و افزوده است که این گونه اقدامات، مانعی برای راه حل چاره دوکشوری است.

در همین راستا، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین تخریب این روستا را بخشی از برنامه اسرائیل برای "نابودی سیستماتیک امکان ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد، می‌داند. وی از جامعه جهانی خواست برای پایان دادن به تلاش‌های اشغالگرانه که هدف از آنها وادار کردن ساکنان روستای «حمصه البقیعه» و ده‌ها جامعه مشابه از خانه‌ها و سرزمین‌های آنها است، وارد اقدام شوند و ملت فلسطین را از قرار گرفتن در معرض نقض مکرر حقوق آنها حمایت کند.

طبق اطلاعات سازمان ملل متحد، اسرائیل در طول سال جاری ۶۸۹ خانه را در کرانه باختری و بیت‌المقدس تخریب کرده و این رقم بیش از چیزی است که در سال ۲۰۱۶، تخریب شده است و این اقدام اسرائیل تا کنون ۸۶۹ شهروند فلسطینی را بی‌خانمان و وادار به ترک سرزمین آنها کرده است. سازمان ملل متحد افزود که اسرائیل عدم مجوز ساخت و ساز را دلیل تخریب خانه‌ها و روستاها عنوان می‌کند، در حالی‌که فلسطینی‌ها به دلیل نظام حاکم تبعیض آمیز برنامه‌ریزی در اسرائیل، قادر به دریافت مجوز ساخت و ساز نمی‌باشند.

© IndependentArabia