آزمایش کرونای نسرین ستوده مثبت شد

مردادماه گذشته قوه قضائیه اعلام کرد هیچ موردی از شیوع کرونا در زندان‌های ایران وجود ندارد

با ابتلای نسرین ستوده به کرونا نگرانی در خصوص ندامتگاه شهر ری معروف به زندان قرچک بیشتر می‌شود- Arash Ashourinia / AFP

رضا خندان همسر نسرین ستوده در توییتی با اعلام خبر ابتلای همسرش به کرونا در زندان نوشت: «چهارشنبه گذشته در ملاقاتی که برای اولین بار در زندان قرچک با نسرین داشتم گفت که در بند ما کرونا آمده و خیلی‌ها بیمار شده‌اند. به همین دلیل برای پیگیری کارهای مرخصی عجله داشت. امروز نتیجه آزمایش نسرین مثبت اعلام شد.»

زندان‌ها به دلیل تجمع زیاد افراد در فضای بسته و به علت مرخصی و ملاقات‌هایی که زندانیان در اختیار دارند و به این دلیل با فضای بیرونی زندان در ارتباط هستند، همواره از محل‌های محتمل برای شیوع کرونا بوده‌اند.

پیش‌تر در مردادماه قوه قضائیه اعلام کرد هیچ موردی از شیوع کرونا در زندان‌های ایران وجود ندارد. اما در همان زمان سازمان عفو بین‌الملل، چهار نامه از مقام‌های قضایی ایران منتشر کرد که به استناد آن‌ها گفته می‌شد از زمان شیوع کرونا شرایط وخیم زندانیان مبتلا به کرونا و وضعیت غیربهداشتی زندان مخفی نگه داشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل آمده بود: «نامه‌های رسمی برملا شده‌ای که به دست عفو بین‌الملل رسیده، نشان می‌دهد که دولت ایران درخواست‌های مکرر مقامات ارشد سازمان زندان‌ها بابت تأمین امکانات مورد نیاز برای مهار شیوع ویروس کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده را نادیده گرفته‌اند.»

بنیاد عبدالرحمان برومند نیز در شهریور ماه در گزارشی از وخامت وضعیت شیوع کرونا در زندان‌های ایران خبر داد و از دولت ایران خواست تا براساس وظایف بین‌المللی خود برای مقابله با کرونا در زندان‌ها اقدام سریع انجام دهد. بنیاد برومند در گزارش خود نوشته بود که «کرونا در مردادماه در زندان‌های ایران بیداد کرد.»

حال با ابتلای نسرین ستوده به کرونا نگرانی در خصوص ندامتگاه شهر ری معروف به زندان قرچک بیشتر می‌شود.

پیش‌تر هم در فروردین ماه پیام درفشان، وکیل مدافع تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی، با اشاره به نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در زندان زنان قرچک گفته بود: «در آن جا ترس حاکم شده است و وضعیت وخیم است.»

بیشتر از