شورای امنیت، اسرائیل را به دلیل تخریب آبادی فلسطینی‌ها محکوم کرد

بولدوزرهای اسرائیل هفتاد و شش بنا، از جمله خانه، پناهگاه‌های حیوانات، توالت و سلول‌های خورشیدی را نابود کردند

مقام‌های اسرائیل مدعی هستند که خانه‌ها بدون مجوز ساخته‌شده‌اند - JAAFAR ASHTIYEH / AFP

سازمان ملل متحد، اسرائیل را به دلیل گسترده‌ترین عملیات تخریب یک دهه گذشته خانه‌های فلسطینیان در کرانه غربی اشغالی رود اردن، محکوم کرد. بر اثر این اقدامات، حدود هشتاد نفر، از جمله چهل و یک کودک، بی‌خانمان شدند. آبادی‌ بدوی تخریب شده روستای خیربت حمصا دره اردن واقع است.

ارتش اسرائیل مدعی است که این بناها «به طور غیرقانونی در منطقه آتش» یا به بیانی منطقه تمرین های نظامی بنا شده بودند. اما شورای امنیت سازمان ملل تخریب این آبادی را «نقض فاحش» کنوانسیون چهارم ژنو خواند – قانونی بین‌المللی که غیرنظامیان را در مناطق اشغالی محافظت می‌کند.

سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که چنین عملیات تخریبی «مانع راه‌حل دو کشور است.»

بولدوزرهای اسرائیل شامگاه سه‌شنبه وارد منطقه شدند و بعد هفتاد و شش بنا، از جمله خانه، پناهگاه‌های حیوانات، توالت و پنل های خورشیدی را نابود کردند.

مقام‌های اسرائیل ارقام ارائه شده از سوی اداره هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوکها) را بسیار کمتر برآورد می‌کنند و می‌گویند که «عملیات اجرایی» شامل تخریب هفت چادر و هشت پناهگاه حیوانات بوده است.

مقام‌های اسرائیل معمولا از تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه اشغالی غربی با این ادعا دفاع می‌کنند که بدون مجوز ساخته‌شده‌اند. کسب مجوز برای ساکنان این مناطق تقریبا غیرممکن است.

یکی از اهالی به روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص گفت: «این بی‌عدالتی بزرگی است. ما خبر نداشتیم که دارند می‌آیند، آماده نشده بودیم، و حالا زیر باران مانده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شطایه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، گفت که عملیات تخریب «علیه مردم ما در دره رود اردن از نوع خود بزرگترین است.»

شطایه از قدرت‌های جهانی خواست مداخله کنند تا نگذارند ساکنان آبادی‌های مشابه بی‌خانمان شوند، و از فلسطینیان در برابر نقض حقوق بشر محافظت کنند.

او همچنین اسرائیل را متهم کرد که روز سه‌شنبه گذشته که توجه جهان به انتخابات آمریکا جلب شده بود، این اقدام را انجام داد تا «جنایت خود را لاپوشانی کند.»

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه اردن از جامعه بین‌الملل خواست اقدامات قاطعی انجام دهند تا مانع نقض گستاخانه قوانین حقوق بشری از سوی اسرائیل شوند.

به گفته اوکها، منطقه خیربت حمصا و اطراف آن، یکی از سی و هشت آبادی است که بخشی از آن در داخل محوطه‌ای که از سوی اسرائیل «منطقه آتش» نام‌گذاری شده، قرار دارد.

شورای امنیت گفت که خانه‌های تخریب شده «از آسیب پذیرترین آبادی‌های کرانه غربی» بودند.

وزارت خارجه مصر هم این اقدام را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام نقض واضح مشروعیت و تصمیمات قانون بین‌المللی بشردوستانه است.»

اسرائیل کرانه غربی رود اردن را در جریان جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه اشغال کرد، اما در پی توافق‌های بعدی، فلسطینیان اکنون در بخش‌هایی از کرانه غربی خودگردانی محدود دارند در حالی که کنترل عمده آن، به دست اسرائیل است.

 روستای تخریب شده بیرون از منطقه تحت کنترل دولت خودگردان فلسطنینی است.

اوکها هشدار داد که تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه اشغالی غربی در طول همه‌گیری ویروس کرونا شتاب گرفته است.

جیمی مک گولدریک، هماهنگ کننده برنامه های بشردوستانه سازمان ملل در اراضی فلسطینیان گفت که این روند فلسطینیان را در برابر مخاطرات سلامتی، آسیب‌پذیرتر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان