تصمیم اسرائیل برای ساخت ۵۴۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری

روند شهرک‌سازی در کرانه باختری متوقف نمی‌شود

شهرک یهودی‌نشین "بیتار عیلیت" در نزدیکی شهر بیت لحم در کرانه باختری . عكس از:  AFP

در یکی از بزرگترین اقدامات شهرک‌سازی در طول سال‌های گذشته، اسرائیل قصد دارد، علیرغم مخالفت با احداث شهرک‌ها در کرانه باختری، ساخت ۵۴۰۰  واحد مسکونی جدید را هفته آینده به تصویب برساند. این در حالی است که فلسطینی‌ها این اقدام را در چارچوب طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌دانند که فرصت ایجاد کشور فلسطین را منتفی می‌کند.‌

طرح صلح ترامپ (معامله قرن) که در آغاز سال جاری از آن پرده‌برداری شد، به اسرائیل اجازه می‌دهد که اغلب شهرک‌های یهودی‌نشین که در سراسر کرانه باختری واقع شده و بیش از ۷۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند را به قلمرو اسرائیل ملحق کند و این امر مناطق فلسطین را به جزیره‌های جدا و از هم دور افتاده که هیچ ارتباطی میان آن‌ها وجود ندارد، تبدیل می‌کند.

البته تمام وحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های کنونی ساخته خواهد شد و تل‌آویو قصد دارد با درنظرداشت برخی ملاحظات سیاسی و انتخاباتی و به هدف تحمیل تحولات تازه‌ای که نادیده گرفتن آنها دشوار است، شهرک‌های که در کرانه باختری در حال حاضر وجود دارد را توسعه دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تلاش برای تصویب برنامه وحداهای مسکونی جدید است که ۳ هزار واحد آن در شهرک "بیتار عیلیت"، جایی که یهودیان ارتدکس در آن زندگی می‌کنند واقع شده است و جمعیت این شهرک در حال حاضر‌ حدود ۶۰ هزار نفر است. البته "بیتار عیلیت"، به عنوان بزرگترین شهرک مجمتع "گوش عتصیون" که در جنوب بیت المقدس موقعیت دارد و شامل ۹ شهرک است، واقع شده است. همچنان، بیش از ۶۰۰  واحد مسکونی جدید در شهرک "عیلی" در شمال کرانه باختری و ۵۶۰  واحد مسکونی دیگر در شهرک «گیلو» در جنوب بیت المقدس، موقعیت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، اریج سهیل خلیلیه، مدیر واحد نظارت بر شهرک سازی در انستیتوی تحقیقات کاربردی، به ایندیپندنت عربی گفت: "طرح توسعه ساخت و سازها در شهرک "بیتار عیلیت" در سال ۲۰۱۶ اجرا شد و برای همین منظور، زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز وحدهای مسکونی جدید برای تأمین آب، برق و گاز در این شهرک ایجاد شده است. وی خاطرنشان کرد که شماری از واحدهای مسکونی که قرار است تصمیم ساخت آنها اعلام شود، در واقع، ساخت آنها تکمیل شده و تنها نیاز به مجوز قانونی از سوی دولت اسرائیل دارد، هرچند این امر، نقض صریح قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود.

در همین حال، مصطفی برغوثی، دبیر کل طرح ملی فلسطین، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: بنیامین نتانیاهو از مدت‌ها بدین سو برای ساخت این واحدهای مسکونی آمادگی دارد، اما تردید وی تنها در زمان اعلام این برنامه است. وی افزود: ساخت این وحدها، شامل طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل و توسعه زیرساخت‌های آن می‌شود. برغوثی اظهار داشت که انعقاد توافقنامه‌ها میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی، تل‌آویو را به اجرای برنامه‌های آن ترغیب می‌کند و در سایه گسترش پروژه‌های شهرک‌سازی، سرنوشت راه حل ایجاد دو کشور با بن‌بست و ناکامی روبه‌رو می‌شود.

از سوی دیگر، عادل شدید، کارشناس امور اسرائیل بدین باور است که تل‌آویو اهداف بسیاری در عقب تصویب  احداث هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری دارد و اسرائیل، این واحدهای مسکونی را به گونه‌ای برای یهودیان فقیر "حریدی" هدیه می‌دهد که گویی این شهرک‌ها در شهرهای اسرائیل بنا شده اند نه در سرزمین‌هالی اشغالی. وی افزود: اسرائیل در تلاش برای اجرای قانون ملی‌گرایی اسرائیل است که تأکید دارد در گستره رود اردن تا دریای مدیترانه، جز شهروندان اسرائیلی، هیچ ملیت دیگری حق سکونت ندارد. عادل شدید خاطرنشان کرد که اقدام اسرائیل، محدوده "خط سبز" که مرزهای سال ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ را از هم جدا می‌کند به صورت عملی نابود می‌کند.

این کارشناس امور اسرائیل عقیده دارد که بنیامین نتانیاهو سعی دارد با تهیه مسکن برای یهودیان ارتدکس، آنها را تشویق به افزایش شمار فرزندان آنها کند و در نتیجه جمعیت یهودیان ارتدکس را افزایش دهد. وی افزود: نخست وزیر اسرائیل قصد دارد با اتخاذ این اقدام، نشان دهد که جریان شهرک‌سازی در کرانه باختری متوقف نمی‌شود و این روند هرگز مانعی برای رسیدن به صلح نخواهد بود. عادل شدید در ادامه گفت که به‌رغم اختلاف‌نظر میان بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز در مورد سیاست شهرک‌سازی در کرانه باختری، اما به‌نظر می‌رسد که بنی‌گانتز با توجه به افزایش احتمال برگزاری انتخابات، توان مقابله با شهرک‌نشینیان را ندارد.

© IndependentArabia