وزیر استونی پس از فاسد خواندن جو بایدن و پسرش استعفا کرد

هلمه تاکید کرد که جو بایدن هنوز «رئیس جمهور نشده» و باید منتظر «نتایج رسمی» انتخابات باشیم

مارت هلمه، وزیر راست افراطی کشور استونی ـ Raigo PAJULA / AFP

وزیر راست افراطی استونی پس از نظری که درباره جو بایدن و پسرش هانتر بایدن داد از سمت خود کناره‌گیری کرد.

وزیر کشور استونی، مارت هلمه، این پدر و پسر را «شخصیت‌های فاسد» نامید، ولی نتوانست مدرک تا توضیح بیشتری ارائه کند.

وی با برگشتن از موضع خود در روز دوشنبه، درست یک روز پس از اظهارنظرش، گفت: «شب گذشته وقتی به تهمت‌ها و دروغ‌هایی که رسانه‌های استونی منتشر کردند نگاه می‌کردم تصمیم گرفتم استعفا بدهم.»

وزیر کشور استونی، که عضو حزب محافظه‌کار خلق استونی است، افزود: «خسته‌ام. دیروز هیچ کاری نکردم که امنیت استونی را به خطر بیاندازد. هیچ چیزی نگفته‌ام که رسانه‌های آمریکایی قبلا نگفته باشند، رسانه‌های آزاد آمریکایی.»

 وی که روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری سخنرانی می‌کرد، افزود: «شما نمی‌توانید دهان من را ببندید. هیچ کس نمی‌تواند. نخست وزیر هم نمی‌تواند دهان من را ببندد. رئیس جمهور و روزنامه‌نویسان هم نمی‌توانند.»

«من هر چه درست بدانم می‌گویم، هر چه مربوط باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلمه همچنین تأکید کرد که جو بایدن هنوز رئیس جمهور نشده و هنوز باید منتظر نتایج رسمی انتخابات باشیم.

نخست وزیر استونی، جوری راتاس، روز یکشنبه با هشدار به هلم و پسرش مارتین، وزیر اقتصاد، گفت از بیان نظرات بی‌پایه‌ای که ممکن است روابط آمریکا و استونی را خدشه‌دار کند پرهیز کنند. وی نظر آنها را «مهمل» خواند.

هلمه و پسرش روز یکشنبه در یک برنامه رادیویی حاضر بودند که وزیر گفت معتقد است «هیچ شکی نیست که این انتخابات (آمریکا) دستکاری شده است.»

وی ادامه داد: «اگر کار با (همین نتیجه انتخابات) ادامه پیدا کند، دیگر در آمریکا قانون اساسی حاکم نخواهد بود.»

در همین حال، نخست وزیر راستا ضمن تبریک به بایدن به خاطر پیروزی‌اش، انتخابات آمریکا را «عادلانه، آزاد و شفاف» دانست و با اظهارات دونالد ترامپ مخالفت کرد.

استونی، کشور کوچک شوروی سابق با ۱.۳ میلیون جمعیت و عضو اتحادیه اروپا و ناتو، متحد وفادار واشینگتن است، بنابراین اظهارات او برای این کشور بسیار شرم‌آور تلقی می‌شود.

رئیس جمهور استونی، کرستی کالیولاید، با بیان این که از این اظهارات «شرمگین و ناراحت» شده است، آن را «توهین لفظی ... و تجاوز به دموکراسی و امنیت استونی» دانست.

در عین حال، خبر رسید که مارتین هلم روز دوشنبه به خبرگزاری بالتیک گفته اظهارات پدرش درباره انتخابات چیزی بود که «تمام رسانه‌های آمریکا می‌گفتند.»

وی افزود: «مطبوعات (استونی) به مردم نمی‌گویند که تمام رسانه‌های آمریکایی دارند چه می‌گویند، ولی من می‌گویم. انتخابات جعلی بود.»

هلمه بنیانگذار حزب محافظه‌کار خلق استونی است، که با اوج‌گیری در انتخابات مارس ۲۰۱۹ به سومین حزب بزرگ کشور تبدیل شد.

پسر هلمه در ماه جولای ریاست حزب را به عهده گرفت و هر دو به خاطر اظهارات تحریک‌آمیز متعدد در عرصه عمومی، مورد بحث و انتقاد بوده‌اند.

مارت هلمه عضو پارلمان باقی خواهد ماند ولی دیگر در دولت نخواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان