رسانه‌های جناح راست ایران و پیروزی بایدن

بیشتر روزنامه های اصولگرا تفاوتی میان بایدن و ترامپ قائل نشده اند

روزنامه‌های روز اعلام پیروزی جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ - ATTA KENARE / AFP

مبارزه بین دو جناح دموکرات و جمهوری خواه که تبدیل به مهم ترین انتخابات تاریخ دنیا تا این لحظه شد در نهایت  به نفع دموکرات‌ها به پایان رسید و همچنان این سوال مطرح است که چرا وزن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در فضای زندگی ایرانیان به قدری زیاد بود که برخی به طنز ایران را یکی از ایالت‌های آمریکا نام بردند.

فشارهای اقتصادی بر مردم ایران که به واسطه تحریم‌های دونالد ترامپ هر روز سخت تر می‌شوداز یک سو و از بین رفتن اعتماد به دولت و ساختار داخلی حکومت از سوی دیگر سبب شد که مردم در این کشور بیش از هر زمان دیگری چشم به راه سیاست‌های آینده دولت آمریکا باشند. چه گروهی که ترامپ را به خاطر سیاست فشار حداکثری اش بر جمهوری اسلامی‌ترجیح می‌دادند و ‌آن را راهی برای سرنگونی این نظام تصور می‌کردند و چه آنها که رقیب دموکرات وی را روزنه ای هرچند کوچک برای گشایش در شرایط زندگی مردم با بازگشت به برجام تاثیرگذار می‌شمردند، یا پیروزی بایدن را تنها راه بازگشت امید به مردم ایران و پابرجایی نظام جمهوری اسلامی‌مطرح می‌کردند. در نهایت هر دو گروه فکری در بازنشر توقعات خود از رییس جمهور آینده ایالات متحده آمریکاست.

طی روزهای منتهی به معلوم شدن نتیجه انتخابات هموراه رسانه‌ها دیگاه‌های متفاوتی منتشر کردند و در روز اعلام نتایج نیز تیترها معنای بیشتری با خودبه همراه داشت.

روزنامه کیهان که نزدیک‌ترین نظرات به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی‌ایران را دارد نیز در صفحه اول خود با تیتری از توماس فریدمن ستون نویس ونویسنده به‌نام آمریکایی نوشت:« پیروز انتخابات هر که باشد آمریکا بازنده است» و به تحلیل در خصوص شرایط فعلی آمریکا پرداخته و نوشته «بحران انتخاباتی در آمریکا ادامه دارد. کشور کاملاً دو تکه شده و کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی نیز این حقیقت را کتمان نمی‌کنند. اردوگاه دموکرات‌ها در حال شادی هستند؛ در اردوگاه جمهوری خواهان نیز همه در حال فاصله گیری از ترامپ هستند و حتی برخی کارمندان کاخ سفید نیز با قطعی شدن شکست ترامپ، از حضور در محل کار خودداری می‌کنند.»

در ادامه کیهان نوشته «در آمریکا مواضع ترامپ باعث شده نگرانی‌های جدی درباره واکنش چگونگی انتقال قدرت به وجود آید. او حاضر نشده شکست را بپذیرد و از طرف دیگر، طرفداران او نیز افرادی مسلحند.»

در یادداشت اول این روزنامه نیز سعدالله زارعی با عنوان «‌شکست آمریکا و تولد جریان سوم» نوشته است: «در این فضا دولت ایران باید از فرصت حدود شش ماهه ای که تا تثبیت دولت جدید آمریکا پیش رو دارد، حداکثر تلاش و استفاده خود را  برای رفع محدودیت‌های قبلی و دور زدن تحریم‌ها به کار گیرد.»

روزنامه جوان وابسته به جریان سپاه در ایران با نهایی شدن پیروزی بایدن در تیتری با عنوان «قاتل حاج قاسم و عامل فشار حداکثری دورانداخته شد» نوشت:« روند حاکم بر تحولات داخلی امریکا هم نسخه ترامپ را پیچیده شده می‌داند، اما خودشیفتگی او اجازه نمی‌دهد که اقرار به شکست کند و نتایج را حاصل تقلب جلوه می‏دهد. با این حال مسئله تنها ترامپ نیست کمااینکه یک نشریه امریکایی در گزارشی نوشت: در صورتی که «دونالد ترامپ» از ترک قدرت در ماه ژانویه خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را از کاخ سفید خواهد داشت.» نویسنده رای‌های کسب شده به نفع جو بایدن رقیب دموکرات دوناد ترامپ را نشانه حضور بیش از 70 میلیون ناراضی از شرایط پیش روی آمریکا دانسته و نوشته است: «مسئله این است که در فضای قطبی شده امریکا ترامپ به‌رغم شکست، حدوداً ۳ میلیون رأی از رقیب کمتر داشته و این یعنی ۷۰ میلیون ناراضی از ساختار موجود، حالا که این ساختار در قامت جو بایدن دوباره به کسب کلید کاخ سفید نائل آمده، نمی‏خواهد با حرکتی تهاجمی‌از ترامپ مظلوم‌سازی و با تهییج طرفدارانش دو قطبی سهمگین فعلی را تعمیق کند. ظاهراً برنامه ساختار سیاسی امریکا این است که اوضاع باید کنترل‌شود و آرام پیش برود تا اولاً کم‌کم اطرافیان ترامپ ترکش کنند و او تنها بماند و ثانیاً خشم ترامپ آرام بگیرد و در نهایت او با اقرار به شکست و با چهره‏ای در هم شکسته و ضعیف نزد طرفدارانش کار را واگذار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه رسالت نیز که گفته می‌شود به جریان رییس مجلس شورای اسلامی‌ایران محمدباقر قالیباف نزدیک است با تیتر «دشمن بی نقاب رفت، دشمن نقاب دار آمد» به منازعات درگیری برای مشخص شدن پیروز انتخابات در ایالات متحده آمریکا اشاره کرده و وقایع نگاری چند ساعت پایانی شمارش آراء انتخاباتی را به تفصیل آورده است. در سرمقاله این روزنامه نیز امیرحسین قاضی زاده نایب رئیس اول مجلس نوشته است: «شواهد نشان می‌دهد ساختار سیاسی و تصمیم سازی ایاالت متحده به گونه ای است که چه بایدن باشد و یا ترامپ، آن‌ها جمهوری اسالمی‌را خصم خود و مانعی برای تأمین منافع منطقه ای و فرامنطقه ای خود می‌دانند.»

روزنامه اصولگرای  قدس نیز با تیتر «پوست اندازی ترامپ» به پیروزی جو بایدن پرداخته است. روزنامه جام جم که متعلق به صدا و سیمای دولتی در ایران است با تیتر« پایان شمارش، آغاز شورش» به استقبال از رییس جمهور جدید آمریکا رفته است. الهه امین زاده در یادداشتی در این روزنامه با طرح این نکته که «فرقی بین دموکرات و جمهوری خواه وجود ندارد و نباید تصور کرد که سیاست آمریکا در قبال ایران فرقی خواهد کرد»، نوشته است:«تجربه دوران ریاست‌جمهوری دموکرات‌هاست. در این دوره‌ها روسای جمهور در ظاهر وعده‌های مثبتی داده‌اند و تلاش کرده‌اند در مورد حقوق بشر و دموکراسی، ظاهرسازی کنند اما با دقیق شدن به رفتار آنها می‌بینیم اغلب تحریم‌های شدید در همین دوران به‌ویژه در زمان ریاست‌جمهوری اوباما و کلینتون اعمال شده و حتی حملات بسیاری به کشورها صورت گرفته و تحریم‌هایی نهادینه شده است.»

بیشتر از