واکنش‌های حکومتی در ایران به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا

خامنه ای گفت انتخابات آمریکا «چهره زشت لیبرال دموکراسی» است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ایران - عکس از ایرنا

چند ساعت پس از اعلام پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و پایان دوران رهبری ترامپ در ایالات متحده، چند تن از مقامات فعلی و سابق سیاسی جمهوری اسلامی در ایران در واکنش‌های جداگانه‌ای به انتخابات آمریکا نشان دادند.

بی‌شک مهم‌ترین واکنش در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران، توییت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران، بود که البته به زبان انگلیسی منتشر شد. او در این پیام گفته است که این انتخابات «چهره زشت لیبرال دموکراسی» است.

خامنه‌ای نوشت: «اوضاع در ایالات متحده و آنچه آنها خود در مورد انتخابات خود می‌گویند یک نمایش است! این نمونه‌ای از چهره‌ کریهِ لیبرال‌دموکراسی در داخل خود آمریکا است. یک مطلب کاملاً قطعی است و آن انحطاطِ سیاسی و مدنی و اخلاقیِ رژیمِ آمریکا است.»

پیش از علی خامنه‌ای، عباس موسوی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر فعلی ایران در آذربایجان، در توییتر خود نوشت: «همان گونه که ایران برای کارتر، ریگان، کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ تفاوتی نداشت، آنها هم برای ایران فرقی ندارند.»

موسوی نوشته است: «جو بایدن هم احتمالا کپی برابر اصل اسلافش باشد؛ ایران را باید جو-ایران بسازد و به قله‌های افتخار برساند؛ آن هم با اکسیری از جو ایمان، یک جو همت و یک جو غیرت.»

از سوی دیگر علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «مقاومت سه ساله ملت ایران در مقابل فشار حداکثری یکی از عوامل شکست ترامپ بوده است. جالب است که ضد انقلاب خارج نشین با آرزوی براندازی و انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام، خواهان پیروزی ترامپ بودند.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی هم در حساب توییتری خود نوشت: «ایرانیان مردانه ایستادند تا آن نامرد هم رفتنی شد.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی نیز  در توییتی کوتاه با هشتگ #پایان_ترامپ نوشت: آقای ترامپ قمارباز «...»! وی این توییت را با تصویری از قاسم سلیمانی منتشر کرد.

 

از دیگر مقامات دولتی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در متنی توئیتری نوشته است: «سرانجام با اعلام نتيجه #انتخابات_آمريكا، دوران ترامپ و تيم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید.نقض معاهده هاي بين المللی از محيط زيست تا تحريم‌های اقتصادی و ضد انساني عليه ملت ایران و حمايت از تروريسم و نژاد‌پرستی، شاکله سیاست‌های #ترامپ بود».

این مقام دولتی هم‌چنین نوشته است که «ملت ایران كه با مقاومت در مقابل سياست فشار حداكثری ترامپ ايستاد،رنج های ناشی ازاخلال گسترده در معیشت خود،عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار #سلیمانی عزيز را فراموش نخواهد کرد.

امیدوارم شاهد تغيير سياست هاي مخرب امریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بين‌المللی و احترام به ملت‌ها باشيم».

در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران مهم‌ترین سیاست مقامات دولت آمریکا بود. 

بیشتر از