چرا رسانه‌های حامی ترامپ به او پشت کردند؟

روپرت مرداک، سلطان رسانه، حالا ترامپ را در دسته بازنده‌ها می‌بیند

مخالفت با رئیس جمهوری برای فاکس خالی از فایده هم نیست. این شبکه مخاطبان انبوه خود را نه با حمایت بی‌قید و شرط از جمهوری‌خواهان، بلکه با حملات بی‌رحمانه به دموکرات‌ها و هر کسی که از نظرش «غیرآمریکایی» است، به دست آورد - SAUL LOEB / AFP

یکی از خصوصیات مشترک روپرت مرداک و دونالد ترامپ، بیزاری آن‌ها از بازنده‌هاست.

این هفته کانال‌های تلویزیونی و روزنامه‌های مرداک به ترامپ پشت کردند، و روز جمعه از او خواستند نتایج انتخابات را بپذیرد. به این ترتیب، روشن شد که مرداک، سلطان رسانه، حالا ترامپ را در دسته بازنده‌ها می‌بیند.

لورا اینگراهام، مجری فاکس نیوز، به رئیس جمهوری و بینندگان شبکه خودش گفت که «زمان قبول نتیجه ناخوشایند این انتخابات است» و افزود که بهترین راه برای حفاظت از «میراث» ترامپ، «پیش بردن کشور» است.

اینگراهام و فاکس نیوز که سال‌ها به ترامپ کمک کردند تا واقعیات را انکار کند، حالا از او و هوادارانش می‌خواهند واقعیت را بپذیرد.

فاکس چند روز پیش از قطعیت پیروزی بایدن، فاصله گرفتن از ترامپ را شروع کرده‌ بود. تصمیم فاکس به اعلام پیروزی بایدن در آریزونا حتی پیش از اسوشییتدپرس و بسیار پیش از دیگر رسانه‌ها، از جمله نیویورک تایمز، دستکم تا اندازه‌ای ناشی از سیاست به‌اصطلاح مستقل تحریریه آن بود.

با این حال، ترامپ برآشفت و بنا به گزارش‌ها، دامادش جرد کوشنر با مرداک تماس گرفت و بیهوده از او خواست که خبر را عوض کند. این اولین بار نبود که ترامپ حس کرد رسانه‌های مرداک در تلاش او برای انتخابات مجدد کاملا حامی‌اش نبوده‌اند، اما این بار روشن بود که رابطه آنها به آخر خط رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای پس از آن، وقت هرچه بیشتری در اختیار اشخاصی قرار گرفت که ادعاهای بی‌پایه ترامپ را در باره سرقت آرا نفی می‌کردند. برخی از این اشخاص، جمهوری‌خواهان ارشد بودند. تا پیش از آن، بعید بود صدایشان از فاکس پخش شود.

همین الگو در روزنامه‌های مرداک هم بازتاب یافته است. روز پنجشنبه، نیویورک پست توییت فرزند ترامپ را که خواهان «جنگ تمام عیار» شده بود، «یاوه‌سرایی» خواند. در حالی که اینگراهام خواستار حفظ میرای ترامپ می‌شد، وال‌استریت جورنال در سرمقاله‌ای با تیتر «بازی پایانی ریاست جمهوری» همین کار را می‌کرد.

نباید اندیشید که رسانه‌های ترامپ ناگهان به روزنامه‌نگاری مستقل روی آورده‌اند. فراموش نکنیم که نیویورک پست بود که گزارش مشکوکی در باره هانتر بایدن منتشر کرد که بیهوده کوشید پدر او را درگیر اعمال خلاف کند. آن گزارش چنان بی‌مایه و منابعش چنان مشکوک بودند که خبرنگاری که آن را نوشت، حاضر به چاپ نام خود نشد. اما این فاکس نیوز را بازنداشت تا نظریه‌های خطرناک توطئه را منتشر کند؛ از جمله خبری با این ادعا که گویا دستگاه‌های جاسوسی آمریکا شمارش آرا را دستکاری می‌کنند، که در شبکه وابسته به آن، فاکس بیزنس منتشر شد.

اما این تغییری است که به هر حال رخ داده است، و دوآتشه‌ترین طرفداران ترامپ هم متوجه شده‌اند. روز چهارشنبه عده‌ای معترض – برخی مسلح - بیرون حوزه‌های رای‌گیری آریزونا جمع شدند و شعار دادند «فاکس آشغاله!» گروه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی مخالفت با آرای «تقلبی» را آغاز کردند و بسیاری گفتند که به نیوزمکس و او‌ای‌ان رو خواهند کرد؛ رسانه‌هایی دست‌راستی که ترکیبی از تبلیغات ترامپ و نظریه‌های توطئه را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند تا نظر بخش افراطی‌تر هواداران ترامپ را جلب کنند.

برخی گفته‌اند که ترامپ ممکن است از این مخاطبان حی و حاضر برای تشکیل امپراتوری رسانه‌ای خودش و مقابله با فاکس استفاده کند. کامیابی رسانه‌های دست‌راستی افراطی در دوران زمامداری ترامپ و توانایی آنها به جذب مخاطبان انبوه، قطعا نشان می‌دهد که خیلی‌ها می‌خواهند ترامپ را به شکل پادشاهِ در تبعیدِ خودشان ببینند.

ولی بنا کردن و اداره رسانه‌ای که با فاکس نیوز رقابت کند، مستلزم پول زیاد و تخصص فراوان است، که ترامپ هیچیک را ندارد و بعید است که به دست آورد.

مخالفت با رئیس جمهوری برای فاکس خالی از فایده هم نیست. این شبکه مخاطبان انبوه خود را نه با حمایت بی‌قید و شرط از جمهوری‌خواهان، بلکه با حملات بی‌رحمانه به دموکرات‌ها و هر کسی که از نظرش «غیرآمریکایی» است، به دست آورد. تقریبا شکی نیست که این رویکرد در دوران بایدن هم برای فاکس مخاطب جمع کند.

بحثی همیشگی در بریتانیا این بود که اعلام پیروزی جان میجر در انتخابات سال  ۱۹۹۲ بریتانیا از سوی روزنامه «سان»، نشان‌دهنده قدرت مرداک در انتخاب نخست‌وزیران دلخواه خود بود، یا تلاش صادقانه روزنامه‌ای که می‌خواست در جهت باد حرکت کند.

ولی فعلا برای مرداک و امپراتوری رسانه‌ای او، نتایج انتخابات اهمیتی بسیار کمتر دارد تا آنچه برای کسب درآمد لازم است. پس از سال‌ها حمایت از رئیس جمهوری که بیش از هر کس دیگری در مخدوش کردن واقعیت‌ها کوشیده است، مرداک نتوانست نتیجه انتخابات را به سود او تغییر دهد. مرداک کاملا بر این امر واقف است و بر همین پایه هم عمل می‌کند.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه