پنجره‌های بسته، بدون لباس، بدون بازیکن

بررسی بازی به بازی لیگ برتر: عادی‌سازی بحران‌ها از هفته اول

فوتبال ایران از روزهای پرافتخار فاصله گرفته‌است - تصویر تیم ملی از ایرنا 

در هفته اول لیگ برتر یک تیم به تعداد قانونی بازیکن نداشت، تیم دیگر لباس نداشت، یک تیم اسپانسر نداشت، تیمی دیگر با پنجره بسته نقل و انتقالات لیگ را شروع کرد و مربیانی هم بودند که مدرک مربیگری نداشتند. اسم این مسابقات لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران است که بیشتر به یک شوخی شباهت دارد.

شروع با ۱۶ روز تأخیر، سکوهای خالی از تماشاگر به دلیل شیوع هولناک کرونا، تیم‌هایی با پنجره‌های بسته نقل و انتقالات و چهره‌های تازه مربیان جوان بدون مدرک حرفه‌ای. لیگ بیستم با چنین شکل و شمایلی شروع شد. نشانه‌هایی که از شروع یک هرج‌ومرج اساسی خبر می‌دهد. سنگینی سایه کرونا همچنان روی لیگ حس می‌شود و هیچ‌کس درباره برگزاری مسابقات در موعد مقرر اطمینان ندارد و تا یک روز قبل از شروع لیگ زمزمه‌هایی درباره احتمال تعطیلی لیگ یا تعویق دوباره هم شنیده می‌شد. درنهایت اما هفته اول لیگ بیستم جمعه ۱۶ آبان با برگزاری چهار مسابقه شروع شد و در روز شنبه ۱۷ آبان با برگزاری بقیه مسابقات ادامه پیدا کرد.

صنعت نفت آبادان – پیکان: (لغو شد)

خبر لغو بازی صنعت نفت آبادان مقابل پیکان که قرار بود شنبه برگزار شود، اولین خبر هفته نخست لیگ بود. دو تیم بحران‌زده که حتی پیش از شروع بازی‌ها به استقبال حاشیه رفته بودند. پیکان درست سه روز قبل از شروع بازی‌ها با تغییر سرمربی مواجه شد و مهدی تارتار را به‌جای عبدالله ویسی روی نیمکت نشاند و صنعت نفت در بحران شدید مالی با پنجره بسته نقل و انتقالات با مشکلاتی جدی درزمینهٔ جذب بازیکن روبه‌رو بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان سازمان لیگ مدعی شدند که این بازی به دلیل آماده نبودن شهر آبادان برای میزبانی از بازی لغو شده، درحالی‌که از آبادان خبر می‌رسید که این بازی به این دلیل لغو شده است که صنعت نفت تنها ۹ بازیکن داشت و به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، بازیکنانش حتی به ۱۱ نفر هم نرسیده بود. وزارت نفت حاضر به پرداخت هزینه‌های باشگاه نفت آبادان نیست.

سایپا صفر – پرسپولیس صفر:

اولین بازی مدعی چهار دوره قهرمانی لیگ، با نتیجه‌ای تمام نشد که شاگردان یحیی گل‌محمدی می‌خواستند. آنچه به جا ماند مجموعه‌ای از گلایه‌های پرسپولیسی‌ها بود به داوری بازی و کیفیت زمین پاس که این بازی در آن برگزار شد. کمال کامیابی‌نیا اولین اخراجی لیگ بیستم شد که کارت قرمز را در همین بازی از داور گرفت. درگیری‌ پرسپولیسی‌ها بر سر داوری در طول بازی پررنگ‌تر از خود بازی بود و سایپایی که با حضور پیروز قربانی در کنار ابراهیم صادقی تیم خوبی ساخته بود.

ذوب‌آهن ۲ – فولاد ۲:

ذوب‌آهن – فولاد دومین مسابقه‌ای بود که جنجال‌‌های داوری‌اش تا دو روز پس از بازی ادامه دارد. پنالتی دقیقه ۹۰ داور به سود فولادی که یک بر ۲ از ذوب‌آهن عقب بود، ماجرای ادامه‌داری از اعتراض‌ها به داوری را در پی داشت. فولاد اما با حضور سعید آذری روی نیمکت تیم خبرساز شد. مدیرعامل تیم که به خاطر مصاحبه‌های انتقادآمیزش از فدراسیون فوتبال، از فعالیت‌های فوتبالی محروم شده بود، روی نیمکت نشست تا نشان دهد که به این سادگی عقب‌نشینی نمی‌کند.

آلومینیوم اراک صفر – نساجی مازندران ۳:

آلومینیوم تازه‌وارد با رسول خطیبی، شکست بدی را مقابل نساجی متحمل شد که بعد از محمود فکری، توسط دستیار اولش، فاضلی هدایت می‌شود. جالب اما جنجال و خداحافظی رسول خطیبی بعد از اولین شکست بود. او می‌گفت تیمش تا قبل از مسابقه لباس نداشت و وضعیت آلومینیوم مناسب نیست. بااین‌حال اما دو روز بعد دوباره برگشت.

تراکتور صفر – نفت مسجدسلیمان صفر:

تراکتور لیگ را با علیرضا منصوریان و مثل فصل‌های قبل بدون برد شروع کرد. مهم‌ترین اتفاق این بازی اما محرومیت مسعود شجاعی بود. او ۳ جلسه از همراهی تیمش محروم است و مدیر روابط عمومی باشگاه در صحبت‌هایش تأکید کرده که او را به خاطر صحبت‌های انتقادآمیزش محروم کردند. درحالی‌که ماجرا به درگیری او با کمک‌داور در یکی از بازی‌های فصل گذشته مربوط می‌شود. از طرفی زنوزی اعلام کرده که می‌خواهد در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند و در صورت تحقق این موضوع معلوم نیست سرنوشت تراکتور در هفته‌های آینده چگونه شود.

شهر خودرو ۳ – ماشین‌سازی تبریز صفر:

چهره مهدی رحمتی در اولین تجربه‎های مربی‌گری‌اش با شهرخودرو از روی سکوهای ورزشگاه در بازی‌های آسیایی، در کنار جای خالی نامش در لیست مربیان حرفه‌ای، انتقادهای زیادی علیه او مطرح کرده بود. این برد ۳ بر صفر را به همین خاطر خیلی‎ها به نام رحمتی زدند که شاید به‌واسطه آن حداقل برای یک هفته از زیر بار انتقادها رها شود.

گل‌گهر سیرجان ۳ – سپاهان یک:

پیروزی ۳ بر یک گل‌گهر مقابل سپاهان، فارغ از نتیجه دو تیم در هفته اول لیگ، انتقام امیر قلعه‌نویی بود از سپاهان. قلعه‌نویی در فصل گذشته به خاطر قرارداد با سپاهان، پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را رد کرد و بعد از سپاهان، او به گل‌گهر سیرجان رفت و همه را شگفت‌زده کرد. برد ۳ بر یک قلعه‌نویی مقابل سپاهان هم از شگفتی‌های هفته اول شد. نویدکیا، سرمربی تازه‌کار سپاهان بیشتر با سختی‌های کارش مواجه شد.

استقلال ۲ – مس رفسنجان صفر:

استقلال با تغییراتی گسترده در سطح مدیریت و روی نیمکت، با محمود فکری و دستیارانش لیگ را با برد شروع کرد. مقابل مس رفسنجانی که محمد ربیعی معتقد بود در نیمه دوم، بهتر از استقلال بازی کرده است. گل وریا غفوری در این بازی و شادی بعدازآن اما پر حرف‌وحدیث‌ترین اتفاق بازی بود. خیلی‌ها معتقد بودند او با این شادی گل می‌خواست به دعوت نشدنش به تیم ملی اعتراض کند.

استقلال به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات نتوانست از تمام نیروی انسانی جدید خود که چند ده میلیارد برای استخدام آنها هزینه کرده، استفاده کند. استقلال تا روز مسابقه برند پوشاک ورزشی خود و اسپانسرهایش را نمی‌شناخت. مایه تعجب است اما این اتفاقات در فوتبال ایران عادی‌سازی شده‌اند.

بیشتر از ورزش