سفر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خاورمیانه

الیوت آبرامز به اسرائیل، عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی سفر می‌کند

الیوت آبرامز ۱۷ و ۱۸ مهرماه سال جاری هم برای رایزنی با مقامات ارشد بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به آلمان سفر کرد - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا برای رایزنی در مورد ایران از ۱۷ تا ۲۲ آبان‌ماه سفری را به اسرائیل، عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی ترتیب داده‌است.

وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را همزمان با اطلاع‌رسانی رسانه‌های آمریکا درباره برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس تعداد آرای الکترال اعلام کرد.

الیوت آبرامز ۱۷ و ۱۸ مهرماه سال جاری هم برای رایزنی با مقامات ارشد بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به آلمان سفر کرد.

در این سفر درباره زمینه‌های همکاری در خصوص سیاست‌گذاری در مورد ایران گفتگو شد. مسائلی از جمله «پاسخگو کردن رژیم ایران در برابر کشتار معترضان در آبان‌ماه سال گذشته، مسدود کردن خرید و فروش تسلیحات به ایران و همچنین تقویت اقدام بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران» مورد بحث قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز یکی از افرادی است که در کنار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در راستای محدود کردن اقدامات ایران در منطقه گام برداشته است.

یکی از نتایج اقدامات این گروه، توافق عادی‌سازی روابط، موسوم به توافق ابراهیم بود که میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی به امضا رسید. آبرامز توافق ابراهیم را نیرو و منبعی برای ثبات در خاورمیانه می‌داند. او در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت فارسی گفت: «گمان می‌کنم با توجه به رفتار تحریک‌آمیز ایران در منطقه به صف‌بندی جدیدی در منطقه رسیده‌ایم.»

او با اشاره به «واقعیت رفتار تهاجمی ایران و حمایت از تروریسم» افزود: « کشورهای عربی و اسرائیل دلایل مشترکی دارند.»