در انفجار کابل «یما سیاوش» خبرنگار مطرح افغانستان جان باخت

عبدالله عبدالله: هدف گرفتن چهره‌های جوان و دانش‌آموخته، دشمنی آشکار با نسل تحول‌خواه و دگراندیش است

یما سیاوش، گرداننده پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون خصوصی طلوع- TOLO TV / AFP

یما سیاوش، گرداننده پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون خصوصی طلوع و کارمند کنونی بانک مرکزی افغانستان در اثر انفجار یک مین مغناطیسی جاسازی شده در خودروی وی در کابل همراه با دو تن دیگر از همراهانش جان باخت.

امروز شنبه، ۱۷ آبان، حوالی ساعت هفت و چهل پنچ دقیقه بامداد به وقت محلی، خودرو حامل یما سیاوش، خبرنگار مطرح افغانستان، با دو تن از همکارانش که عازم دفترکارشان بودند در ناحیه حوزه نهم امنیتی پلیس کابل بر اثر انفجار یک مین از قبل جاسازی شده منهدم شد و در نتیجه آن حادثه یما سیاوش و دو تن همراهان وی جان باختند.

فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل، وقوع این حادثه را تایید کرد و گفت:«صبح امروز خودرو حامل یما سیاوش بر اثر انفجار یک مین مغناطیسی که از قبل جاسازی شده بود، منهدم شد که در نتیجه سه تن از جمله آقای سیاوش جان باختند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، این حمله را تروریستی خواند و گفت: «آقای سیاوش به تازگی کارش را در بانک مرکزی کشور آغاز کرده بود.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی این کشور نیز واکنش نشان داد و در صفحه فیسبوک خود نوشت: «خبر کشته شدن یما سیاوش جوان فعال و خبرنگار زبردست و نامدار کشور غم‌انگیز و اندوهبار است. سیاوش خبرنگار توانا و صدای بلند عدالت‌خواهی و آزادی طلبی بود که سال‌های زیاد برای تقویت و تحقق آزادی بیان، عدالت اجتماعی، برابری، صلح و ثبات تلاش کرد. کارنامه‌های درخشان رسانه‌‌ای یما سیاوش بر هیچ شهروند این کشور پوشیده نیست.»

آقای عبدالله گفت: «هدف گرفتن چهره‌های جوان و دانش‌آموخته ورزیده، دشمنی آشکار با نسل تغییرخواه و دگراندیش است. این جنایت نابخشیدنی و فراموش ناشدنی است. عاملان این حادثه باید هرچه زودتر شناسایی شوند و به سزای اعمال‌شان برسند.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در ارتباط با این حادثه گفت: «فهرست جنایات و جرایم طالبان و همکارانشان با ترور جوان پرنشاط، چهره توانا و آشنا برای همه‌ ما باز هم درازتر شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاه‌ حسین مرتضوی، مشاور رئیس جمهوری افغانستان، نیز این خبر را تکان‌دهنده خواند و گفت: «تروریست‌ها نسل تغییر، امید و پرسشگر را نشانه گرفته‌اند. یما سیاوش، زبان رسای نسل امروز، به شهادت رسید. چرا طالبان از نسل آگاهی، دانایی و پرسشگر هراس دارند؟»

آصف آشنان، از تحلیل‌گران سیاسی جوان کشور، در مورد این حادثه نوشت:«چیزی برای گفتن ندارم. حسی از جنس درماندگی ذهنم را لبریز کرده است. چه کسی جنازه‌ بعدی خواهد شد و تصویر کدامیک از ما، سوژه‌ استاتوس‌های فیس‌بوک و توییتر. رفیق یما! خبر مرگت فراتر از اندوه است. این تراژدی فراتر از خبرهای این روزگار سگی. این روزگار جنگ و جنون قدرت.»

بکتاش سیاوش، عضو پیشین مجلس نمایندگان کشور و برادر یما سیاوش، در مورد این حادثه گفت: «از بیرون رفتن سیاوش ده دقیقه نگذشته بود که صدای انفجار را شنیدم، مکررا به موبایلش زنگ زدم، اما جواب نداد، در واتساپ او پیام گذاشتم که جان برادر کجایی، و با آن که آنلاین بود، جواب نداد. فیسبوک را باز کردم، دیدم عکسش را گذاشته‌اند و می‌گویند یما سیاوش شهید شد. با خواندن این متن کمرم شکست و مات و مبهوت شدم.»

قتل و ترور افراد نامدار و سرشناس در افغانستان در این اواخر به ویژه در پایتخت این کشور افزایش یافته است تداوم این وضعیت. مردم را سخت نگران کرده است و تاکید دارند که باید حکومت هرچه زودتر برای تامین امنیت شهروندان تلاش کند و کسانی که دست به چنین ترورهایی می‌زنند، شناسایی شوند به جزای اعمال‌شان برسند، وگرنه وضعیت بدتر از گذشته خواهد شد و هیچ کسی در امان نخواهد بود.

بیشتر از