شادی در کابل از احتمال پیروزی بایدن

دولت افغانستان در چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ روزهای پر نوسانی داشت

انتظار می‌رود با پیروزی احتمالی جو بایدن، از اقدامات شتابان آمریکا برای توافق طالبان با کابل کاسته شود- ANGELA WEISS / AFP

بسیاری از مقام‌های افغان در تماس‌های واتساپی با همدیگر و در گروه‌های تماس خود، پیشتازی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فال نیک گرفتند.

دولت افغانستان در چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی جو بایدن، روزهای پر نوسانی داشت و به او به عنوان رئیس جمهور «غیرقابل پیش‌بینی» نگاه می‌کرد.

حالا که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا ساعت‌های آینده روشن خواهد شد، در حلقه‌های حکومتی کابل خوشی و شادی برپا شده است.

دولت افغانستان تاکنون رسما از هیچ یک از نامزدهای پیشتاز اعلام حمایت نکرده و مهر سکوت بر لب زده است.

اما چند پیام مقام‌های افغان نزدیک به اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفت که تا حدودی حال و هوای کابل را نشان می‌دهد.

یک مشاور آقای غنی در پیامی نوشت: «در صورت پیروزی بایدن، نماینده به خانه خواهد رفت تا جلد دوم کتاب خاطرات را با عنوان بن‌بست در ماموریت صلح بنویسد.»

منظور از نماینده در این‌جا زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان است که مذاکرات صلح آمریکا با طالبان را به انجام رساند و تاکنون در پی پیشبرد مذاکرات مستقیم صلح بین طالبان و دولت افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام نزدیک به آقای غنی که پیامش را به چندین مقام فرستاده است، می‌نویسد با پیروزی بایدن: «اعضای هیات مذاکره‌کننده افغانستان فرصت پیدا خواهند کرد برای دیدار با خانواده‌های خود به کابل بیایند. طالبان در دوحه همچنان به روش کار فکر خواهند کرد و وقفه کوتاه یا طولانی خواهد بود.»

از نظر او افغانستان با یک رئیس جمهور «قابل پیش‌بینی» سر و کار پیدا خواهد کرد که همکاری راهبردی در قبال افغانستان را تعریف خواهد کرد.

این مقام افغان با اشاره به پیامد پیروزی بایدن برای ایران تحلیل می‌کند که «آیت الله در تهران نفس راحت خواهد کشید و هبت‌الله در پاکستان بی‌سرنوشت خواهد ماند.»

در دیگر تماس‌ها نیز مقام‌های افغان از شتابی که جمهوری‌خواه‌ها برای توافق با طالبان و خروج از افغانستان داشتند، خلاص می‌شوند و احساس راحتی می‌کنند.

طبق توافق آمریکا با طالبان، تمام نیروهای امنیتی باید تا بهار سال آینده از افغانستان خارج شوند. مذاکرات بین‌الافغانی و بحث بر سر آتش‌بس نیز از دیگر نکات عمده توافق‌نامه صلح قطر است. اما نزدیک دو ماه است که مذاکره‌کنندگان افغان در قطر بدون هیچ پیشرفتی با طالبان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

اعضای هیات مذاکره‌کننده گفته‌اند که طالبان همچنان تغییر نکرده‌اند و باور دارند که در نتیجه توافق آمریکا دوباره به قدرت برمی‌گردند اما این بار حاضرند برای سایر گروه‌های سیاسی نیز نقشی در حکومتداری قائل شوند.

انتظار می‌رود با پیروزی احتمالی جو بایدن، از اقدامات شتابان آمریکا برای توافق طالبان با کابل کاسته شود.

اما آقای بایدن نیز مانند ترامپ به خروج سریع سربازان آمریکایی از افغانستان تاکید دارد. بسیاری از دیپلمات‌ها و فرمانده‌های آمریکایی در موضع‌گیری‌های خود گفته‌اند که این روند باید مسؤولانه صورت گیرد. آقای بایدن خلاف ترامپ نشان داد که به سخنان مشاورانش وقع می‌گذارد.

بخش عمده نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن شانس بیشتری از ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید دارد.

بیشتر از