تصمیم ناگهانی ترامپ به توقف مذاکرات صلح آمریکا با طالبان

ترامپ، نتیجه «نه ماه» گفت‌وگوهای صلح با طالبان را «ضرب در صفر» کرد

CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، شب یک‌شنبه در یک مجموعه توییت‌ به‌هم‌پیوسته، مذاکرات صلح را که میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان جریان داشت متوقف کرد و از لغو دیدار با محمد اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری افغانستان و نمایندگان باصلاحیت گروه طالبان در کمپ دیوید خبر داد.

آقای ترامپ دلیل این تصمیم خود را مبنی بر متوقف ساختن مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان و لغو برنامه دیدارش با آقای غنی، رییس جمهوری افغانستان و نماینگان با صلاحیت طالبان، حمله روز پنچ‌شنبه هفته گذشته آن گروه (طالبان) در شهرکابل، عنوان کرده است. گفته می‌شود در آن حمله که در ناحیه شش درک کابل انجام گرفت، یک تن از نیروهای نظامی آمریکا و یازده تن از شهروندان بی‌گناه افغانستان جان باخته‌اند.

آقای ترامپ در پیام خود گفته است: «قرار بود من روز یک‌شنبه با رهبران ارشد گروه طالبان و محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به صورت جداگانه و مخفیانه در تفریحگاه کمپ «دیوید» ملاقات کنم؛ متاسفانه گروه طالبان به‌منظور اعمال فشار کاذب، مسئولیت حمله شهر کابل را به عهده گرفتند که در آن یک تن از سربازان بزرگ ما همراه با یازده تن دیگر کشته شدند، و من پس از این حمله فورا ملاقات با رهبران گروه طالبان را لغو و مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان این گروه را متوقف ساختم».

آقای ترامپ همچنین افزود: «گروه طالبان این حمله را به‌خاطر تقویت موضع‌ خود در مذاکرات صلح انجام داده‌اند، اما طالبان با پذیرفتن مسئولیت این حمله، موقعیت‌شان را بدتر کردند».

دونالد ترامپ تاکید کرد: «اگر گروه طالبان نتوانند بر یک آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح توافق کنند، هرگز از توان مذاکره برای یک توافق معنی‌دار برخوردار نخواهند بود».

این تصمیم دونالد ترامپ، در حالی صورت می‌گیرد که شماری از نمایندگان سنای آمریکا و نیز چند تن از مقامات بلندپایه این کشور، از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع، و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از مذاکرات صلح آن کشور با گروه طالبان تخت هدایت زلمی خلیل‌زاد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفته است: «با آن‌که تلاش داریم به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابیم، و لی تلاش‌های ما به این معنا نیست که آمریکا به هرنوع معامله با گروه طالبان تن دهد».

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است: «نمی‌خواهم پای توافق‌نامه‌ای را که میان آمریکا و طالبان صورت می‌گیرد، امضاء کنم». گفته می‌شود که علت عدم تمایل مایک پامپئو به امضای این توافق‌نامه، عدم پایبندی گروه طالبان است.

لیندزی گراهام، سناتور و عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا، نیز گفته بود که اعتماد دونالد ترامپ به گروه طالبان و امضاء توافق نامه صلح با این گروه، اشتباه بزرگی خواهد بود و تروریسم را دوباره در افغانستان زنده خواهد کرد.

او افزود: «هرگونه توافق صلح با گروه طالبان که مبارزه نظامیان آمریکایی را در افغانستان برابر تروریسم نادیده بگیرد، توافق‌نامه صلح نیست، بل‌که راه را برای تروریسم جهانی باز می‌کند تا به آمریکا و منافع آن در سراسر جهان حمله کند».

آقای گراهام از دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، خواسته است که به نظرات مشورتی تیم امنیتی‌اش گوش فرا دهد و توافق‌نامه را امضاء نکند تا مبادا امضای آن توافق، باعث جان‌گرفتن مجدد تروریسم در افغانستان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت افغانستان نیز پس از توییت دونالد ترامپ، با صدور بیانیه‌ای در مورد توقف مذاکرات صلح و لغو دیدار آقای غنی با رییس جمهوری آمریکا، گفته است که دلیل اصلی توقف گفت‌وگوهای صلح، ادامه جنگ و خشونت گروه طالبان در افغانستان بوده است.

در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده است: «صلح واقعی زمانی برقرار می‌شود که گروه طالبان افغان‌کشی را متوقف سازند، به آتش‌بس تن دهند و به گفت‌وگوهای رو‌در‌رو با حکومت افغانستان حاضر شوند».

الماس شیزاد، کارشناس مسایل سیاسی، در مورد تصمیم اخیر ترامپ گفت: «باورکنید تاکنون نیز دقیق معلوم نیست که آمریکا و چند فرد به نام نمایندگان طالبان در پی چه هستند و چه می‌خواهند. من فکر نمی‌کنم که به‌خاطر کشته شدن یک تن از نیروهای نظامی آمریکا، ترامپ چنین تصمیمی گرفته باشد. باید گفت که ترامپ زیر فشار شدید مقامات آمریکایی، اعضای کنگره و شهروندان کشورش قرار گرفته است که می‌گویند، نباید با طالبانی توافق کند که هر روز آدم می‌کشد و بس».

تصمیم رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای توقف مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان در حالی اعلام می‌شود که آقای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، پس از انجام نه دور گفت‌وگوهای صلح، توانست متن نهایی توافق‌نامه را به کاخ سفید بسپارد تا آقای ترامپ آن را تایید کند.

بیشتر از