پلوسی از کرسی رئیس مجلس پایین می‌آید؟

این اولین بار نیست که جلوی پای ریاست او در مجلس سنگ می‌اندازند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- Sarah Silbiger/Getty Images/AFP

به گزارش تارنمای خبری هیل، پس از آن که حزب دموکرات نتوانست آن طور که نانسی پلوسی وعده داده بود به پیروزی برسد، دموکرات‌های کنگره در پی آن شدند تا از رقیب وی برای کرسی ریاست مجلس حمایت کنند.

دو نماینده اعتدال‌گرای حزب دموکرات در کنگره با اشاره به اختلاف نظر بین میانه‌روها و ترقی‌خواهان در حزب دموکرات گفتند که به همراه سایر میانه‌روها در پی کنار گذاشتن این سیاست‌مدار قدیمی کالیفرنیا از ریاست مجلس هستند.

یکی از این نمایندگان به تارنمای خبری هیل گفت: «زمان آن رسیده است که دموکرات‌ها هم در مجلس نمایندگان هم در مجلس سنا نسل جدیدی از رهبران را روی کار بیاورند. شکی نیست که مردم آمریکا از اوج‌گیری سوسیالیسم هراسان شده‌اند، خواهان امنیت در خیابان‌ها و محله‌ها هستند و به افرادی رأی می‌دهند که پول بیشتری به جیب‌شان برسانند. با خط‌مشی‌های حزب دموکرات به خوبی می‌توان به این مشکلات رسیدگی کرد اما با این سازوکار تبلیغی بی‌شک نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم.»

نماینده دیگری هم گفت برای سمت ریاست مجلس حکیم جفریس نماینده نیویورک و رییس جناح دموکرات مجلس را مد نظر دارند که از دستیاران برجسته خانم پلوسی است. «او بهتر از هر کسی می‌تواند بین میانه‌روها و ترقی‌خواهان پیوند برقرار کند و از همه مهم‌تر مثل نانسی پلوسی نیست.»

اما دفتر آقای جفریس اعلام کرد او برنامه‌ای برای کسب ریاست مجلس ندارد و امیدوار است که بتواند سمت کنونی خود در رهبری جناح دموکرات را حفظ کند.

درو همیل سخنگوی ارشد رییس مجلس هم در مصاحبه با هیل گفت: «الان بحث رقابت بر سر ریاست مجلس در میان نیست. الان صحبت رقابت بر سر رسیدن به کاخ سفید است و این که اعضا و نامزدهای ما بتوانند در رقابت‌های جاری از حمایت لازم برخوردار شوند. تمرکز ما باید روی این رقابت‌ها باشد.»

خانم پلوسی رییس مجلس پیش از انتخابات پیش‌بینی کرده بود نتایج دموکرات‌ها از سال ۲۰۱۸ نیز که اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند بهتر خواهد بود و این حزب با قدرت وارد انتخابات سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

او در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته بود: «امسال سعی دارم دو سال زودتر در این رقابت برنده شوم، باید آن قدر در این انتخابات خوب ظاهر شویم که به محض آغاز سال آینده مردم به قدرت ما پی ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود آن که شمارش آرا همچنان ادامه دارد، دموکرات‌ها احتمالاً همچنان اکثریت مجلس را داشته باشند، گرچه چنان که می‌خواستند نتوانسته‌اند رأی مناطقی را که رقیبان جمهوری‌خواهشان دست بالا را دارند، از آن خود کنند. درعوض جمهوری‌خواهان جای نمایندگان دموکرات را در جاهایی مانند فلوریدای جنوبی، نیومکزیکو، اوکلاهما و کارولینای جنوبی گرفتند و سایر کرسی‌هایی را حفظ کردند که دموکرات‌ها برای گرفتنش دورخیز کرده بودند.

این اولین بار نیست که ریاست خانم پلوسی بر مجلس را به چالش می‌کشند. در سال ۲۰۱۸ نیز گروه کوچکی از دموکرات‌ها ریاست او را با خطر مواجه کردند. همچنین ابتدا می‌خواست پس از انتخابات ۲۰۱۶ کناره‌گیری کند اما در مصاحبه با واشینگتن پست گفت چون پس از انتخاب ترامپ از معدود زنانی است که در دولت ملی آمریکا جایگاه بالایی دارد، فعلاً متقاعد شده که بماند و خود را از «قانون‌گذاران اصلی» خواند.

او در مصاحبه با این روزنامه گفت: «من از قانون‌گذاران اصلی‌ام و از این موضوع بسیار خوشحالم. خود را مثل بافنده‌ای می‌دانم که چرخ بافندگی دارد و همه این رشته‌ها را به یکدیگر می‌بافم.»

خانم پلوسی در زمان دولت اوباما در به جریان انداختن لایحه مهم مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه در کنگره نقش داشت اما واضح است که چهار سال اخیر بسیار به او سخت گذشته است. در دوران دولت ترامپ، هدف‌های اصلی‌اش از جمله تصویب چندین مرتبه کمک مالی کرونا به مردم و استیضاح دونالد ترامپ با موانعی روبه‌رو شدند و معطل ماندند.

بااین حال خانم پلوسی همچنان استعداد شگفتی در جمع‌آوری کمک دارد و در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۲۸ میلیون دلار برای دموکرات‌ها پول جمع کرده است. البته پس از پیروزی در اولین رقابت بین دموکرات‌ها پس از ۳۳ سال بر رقیب سوسیال دموکراتش، شاهید باتر فعلاً جای پایش در این سمت محکم‌تر از پیش شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان