کفش پاشنه بلند، نماد سرکوب یا قدرت؟

نگاه روشنفکرانه به آنچه زنان می پوشند

Kelly Samuel / Pexels

پروفسور مری بیِرد در گفتگو با مانولو بلانیک طراح معروف، کفش پاشنه بلند را نماد سرکوبی زنان توصیف کرد.

این دو که از سال ۲۰۱۲ و در یک ضیافت رویال آکادمی (یکی از موزه‌های هنرهای زیبای لندن) با هم دوست شده‌اند، روز دوشنبه، در برنامه «تو دی» رادیوی چهار بی بی سی، در مورد رفاقتشان و کفش زنانه گفتگو کردند.

بلانیک در مورد کفش گفت:«روی پاشنه بلند، احساس قدرت بیشتری می‌کنید». اما بیرد قویا با او مخالفت کرد.

به‌رغم این که بسیاری افراد به بیرد گفته بودند که کفش‌های ساخت بلانیک بسیار راحت است، اما این کارشناس ادبیات و هنر کلاسیک، و مولف گفت:«در مجموع (پاشنه بلند) نماد سرکوبی زن هاست».

در حالی که صدای مخالفت بلانیک با نظرات بیرد در زمینه شنیده می شد، او افزود:«ما نسبت به چیزهایی مثل قالب‌گیری پای زنان چینی احساس رقت می‌کنیم و فکر می‌کنیم چه وحشتناک است – و بعد زنان را به سوی این نظر می‌رانیم که در کفش‌هایی که به سختی می‌توانند روی آنها تعادلشان را حفظ کنند، احساس قدرت می‌کنند.»  

اما او همچنین گفت:«بلانیک به من یاد داد از این فکر که کفش از دید روشنفکرانه جالب است، نهراسم. همیشه این نوع کنجکاوی را در مورد کفش داشته‌ام.»

بیرد گفت:«کفش در مد، جایگاهی دارد که دیگر بخش‌های پوشاک ندارند زیرا آنها هم اشیاء هنری (هم عملی) هستند. تنها کافی است به کفش‌های بلانیک که به نمایش گذاشته شده، نگاه کنید.» که اشاره‌ای بود به مجموعه کفش‌های استثنایی بلانیک که موزه «کلکسیون والاس» (لندن) به نمایش گذاشته است.

بیرد پیش از آن که اعتراف کند کفش بدون پاشنه را ترجیح می‌دهد خاطرنشان کرد که (کفش) «همچنین یک پوشاک کاملا عملی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم اختلاف نظر میان بلانیک و بیرد، هردو اعتراف کردند که در «علاقه روشنفکرانه به این که مردم چگونه تصمیم به تزئین پایشان می‌گیرند»، اشتراک دارند.

بلانیک گفت:«ما با هم یک نهار کوچک می‌خوریم و بعد برای ساعتها حرف می‌زنیم. بله، من او را ستایش می‌کنم.»

بیرد که استاد دانشگاه کمبریج است اذعان داشت که «قبول دارم دوستی ما عجیب است. مری بیرد را برای مد پرستی‌اش نمی‌شناسند.» بلانیک حرف او را قطع کرد و مصرانه گفت:«اما تو خودت مد هستی.»

بلانیک پروفسور بیرد را اینطور توصیف کرد: «تنها زنی است که دقیقا می‌داند من چه می‌خواهم بدانم – اطلاعات در مورد همه چیز به ویژه دنیای کلاسیک.»

او در پاسخ به این که آیا برای طراحی کفش به چنین اطلاعاتی نیاز دارد گفت:«بله، دارم، دارم، دارم، دارم».

کفش‌های بلانیک با شهرت سری فیلم‌های «سکس اند دِ سیتی» (شهر و سکس) در دهه ۱۹۹۰ معروف شدند.

کاراکتر فیلم، کَری برَدشاو، به همان اندازه که برای روابط رمانتیک و دوست‌هایش معروف شد، برای تعلق خاطرش به آرم تجاری بلانیک شهرت یافت.

بردشاو در یکی از فیلم‌های این سریال، گفت:«دارم ازدواج می‌کنم. با خودم. و در مانولو بلانیک ثبت کرده‌ام.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی