بلومبرگ: استقبال بورس تهران از احتمال پیروزی ترامپ

«ارزش سهام شرکتهای صادراتی که ریال ضعیف به سودشان است بالا رفت»

بازار اوراق بهادار تهران - تصویر از وبسایت بورس تهران

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، نمایش غافلگیرکننده دونالد ترامپ در انتخابات هیجان‌انگیز ریاست جمهوری آمریکا باعث بهبود نسبی ارزش سهام برخی شرکت‌ها در بازار بورس ایران شده‌است.

شاخص اصلی بورس ایران که روز یازدهم اکتبر یک پنجم ارزش خود را از دست داد، روز چهارشنبه دو درصد بالا رفت، که بالاترین میزان افزایش در سه هفته گذشته بود. این اتفاق در حالی افتاد که به نظر می‌رسید دونالد ترامپ بخت پیروزی در رای‌گیری مورد مناقشه انتخابات آمریکا را دارد. در همین حال، ارزش ریال ایران در بازار آزار ارز، چهار درصد کاهش یافت.

به نوشته بلومبرگ، بر خلاف ترامپ که از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند، رقیب دموکرات او جو بایدن از برجام حمایت می‌کند و می‌خواهد رویارویی با تهران را به شکل دیپلماتیک حل و فصل کند. واکنش سرمایه‌گذاران بورس به شمارش آرای اولیه، کاهش ارزش ریال به سود ارزش سهام و حمایت از شرکت‌هایی بود که درآمد صادراتشان از ضعف پول ملی بهره‌مند می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متسی وویتال، بنیانگذار و مدیر عامل «امتلون کپیتال» که شرکت سرمایه‌گذاری با تمرکز خاص بر بازار ایران است گفت: «بخش‌هایی که از یک توافق جدید با ایالات متحده سود خواهند برد، از جمله شرکت‌های خودروسازی، سهامشان را فروختند و برعکس، شرکت‌هایی مانند صادرکنندگان بزرگ که ارزش کمتر ریال به نفع آنهاست، ارزش سهامشان بالا رفت. این نشان می‌دهد که بازار بورس قوی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت نسبت به عملکرد ترامپ واکنش نشان داد.»


شاخص اصلی بازار بورس تهران (تدپیکس) در یک سال گذشته بیش از ۳۲۲ درصد افزایش داشته است. این شاخص در ماه اوت که دولت شرکت‌های دولتی را به فروش گذاشت و سرمایه‌گذاران با توجه به بحران شیوع کرونا و افت شدید ارزش ریال در پی محلی امن برای نگهداری موجودی خود بودند، به اوج خود رسید.

به نوشته بلومبرگ، پول ملی ایران از ماه ژانویه تا کنون حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده و برای اولین بار دلار آمریکا حدود سی هزار تومان معامله شده‌است.. به گفته خسرو عبدی، صراف ارز در خیابان فردوسی تهران، اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، قیمت دلار ممکن است به پنجاه هزار تومان هم برسد.

بیشتر از اقتصاد