مردی که به خاطر ۳۰ دلار ماری جوانا به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد می‌شود

جرائم قبلی این فرد خشونت‌آمیز نبوند

دادگاه عالی لوییزیانا ادعای هریس را تأیید کرد که گفته بود وی در مورد بررسی پس از صدورحکمش، درباره مجازاتش با «رسیدگی ناکارآمد مشاور» روبه‌رو شده است - Olivier Douliery / AFP

به گفته وکیل مردی در لوییزیانا، او که به جرم فروش کمتر از یک گرم ماری جوانا به حبس ابد محکوم شده بود، قرار است از زندان آزاد شود. 

درک هریس که یک سرباز قدیمی ارتش است در سال ۲۰۰۸ به دلیل فروش ۰.۶۹ گرم ماری جوانا (مبلغی به ارزش کمتر از ۳۰ دلار یا ۲۳ پوند) به مأمور مخفی‌ای که تا در منزل او آمده بود، دستگیر شد. 

هریس در ابتدای امر به ۱۵ سال زندان محکوم شد. سپس در سال ۲۰۱۲ با توجه به «قانون متخلفان رفتاری» مجددا به حبس ابد محکوم شد، این قانون به قاضی این اختیار را می‌دهد که حکم‌های طولانی‌تری را علیه جرمی که متخلفان پیشتر به آن متهم شده‌اند، اعمال کند. 

جرائم قبلی هریس خشونت‌آمیز نبوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌های منطقه «ورمیلیون پریش» پس از آن که دادگاه عالی لوییزیانا ماه گذشته دادرسی جدیدی برای هریس انجام داد، توافق کردند او را که به مدت ۹ سال زندانی بود، آزاد کنند. 

دادگاه عالی لوییزیانا ادعای هریس را تأیید کرد که گفته بود وی در مورد بررسی پس از صدورحکمش، درباره مجازاتش با «رسیدگی ناکارآمد مشاور» روبه‌رو شده است.

دفتر بازپرس بخش قضایی «کیت استوت» گفت که «کورماک بویل» وکیل این کهنه سرباز توافق کرده بود که موکلش مجازات کمتری دریافت کند اما در جلسه رسیدگی به مجازات وی با «رسیدگی ناکارآمد مشاور» روبه‌رو شد. 

هریس ادعا می‌کند هنگامی که قاضی گفت به دلیل ارتکاب وی به تخلف رفتاری چاره‌ای جز مجازات وی به حبس ابد نداشته، وکیل او سکوت اختیار کرد و در پرونده‌اش شکست خورد. 

«د نیواورلئانز ادوکیت» گزارش کرد: «وکیل وی نتوانسته به قاضی‌ای که زمان انجام وظیفه‌اش هریس را به حبس ابد محکوم کرده، یادآوری کند وقتی حداقل محکومیت اجباری باعث بیداری وجدان هریس می‌شود، دوران حبس کمتری را برای متهم در نظر بگیرد.» 

آقای بویل گفت که پرونده هریس جدا از سایر موارد نیست و بحث پرسابقه قانون لوییزیانا را خاطرنشان کرد و گفت که قانون متخلفان رفتاری برای متهمان سیاه‌پوست منصفانه رعایت نمی‌شود. 

این وکیل گفت: «مطمئنا وقت آن رسیده تا لوییزیانا در مورد چگونگی رسیدگی به متخلفان رفتاری تجدید نظر کند. اگر چه این قانون در تئوری ممکن است خوب باشد اما در عمل برخی از بدترین جنبه‌های سیستم دادرسی کیفری را نشان داده و همیش این طور بوده است.» 

وکیل او گفت بعد از این که هریس از عملیات نظامی «دیزرت استورم» بازگشت (عملیات نظامی ایالات متحده در جنگ خلیج) با مشکل مربوط به مصرف موادر مخدر روبه‌رو شد. 

«جان ویمر» قاضی دادگاه عالی لوییزیانا هم نقش اعتیاد به مصرف مواد مخدر توسط هریس را تأکید کرد و نظر خود را این گونه نوشت: «جرائم قبلی وی خشونت‌آمیز نبوده و مربوط به وابستگی درمان نشده‌اش به مواد مخدر است.» 

آقای ویمر همچنین نوشت که قاضی دادگاه گفت که هریس یک «قاچاقچی مواد مخدر» و یا حتی «فروشنده مواد مخدر» که آن‌ها فکرش را می‌کردند نیست. 

این گزارش دادگستری نوشت که دلایل عمده برای حداکثر مجازات ۳۰ ساله اثبات نشدند و این محاکمه با تصویب حکم تخلف چندگانه، مجازات حبس ابد را صادر کرد. 

آقای بویل می‌گوید امیدوار است که موکلش هرچه سریع‌تر آزاد شود. 

هریس به کنتاکی نقل مکان می‌کند تا به برادر و خانواده‌اش نزدیک‌تر باشد، کسانی که وی می‌گوید مشتاقانه منتظر است تا زمان خود را با آن‌ها سپری کند.

© The Independent

بیشتر از جهان