توافق ابراهیم؛ ۵ کشور دیگر روابطشان را با اسرائیل برقرار می‌کنند

وزیر خارجه اسرائیل مدعی است کشورهای عربستان سعودی، عمان، قطر، مراکش و نیجر در پروسه عادی‌سازی روابط هستند

وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید که رسیدن به توافق‌های عادی‌سازی روابط به این بستگی دارد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به «عزم» علیه ایران ادامه دهد - MAZEN MAHDI / AFP

وزیر اطلاعات اسرائیل اظهارداشت که عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، عمان، قطر، مراکش و نیجر در دستور کار است و در صورت ادامه سیاست ترامپ، کشورش می‌تواند به توافق‌های بیشتری دست پیدا کند.

عربستان سعودی در هفته‌های گذشته اعلام کرده است که گرچه از عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل موسوم به توافق ایراهیم حمایت می‌کند ولی در صورتی به این روند می‌پیوندد که پیش از آن اسرائیل و فلسطینی‌ها به توافق دست یافته باشند.

الی کوهن گفت که رسیدن به توافق‌های عادی‌سازی روابط بیشتر به این بستگی دارد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به «عزم» علیه ایران ادامه دهد.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها قصد دارد به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران، که دونالد ترامپ برای رضایت اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از خارج شده بود برگردد.

هفته گذشته ترامپ در ستاد انتخاباتی خود، هنگامی که سیاست خاورمیانه‌اش را توضیح می‌داد، در پاسخ به این پرسش که کدام کشورها ممکن است پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان به این توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندند، گفت: «ما پنج مورد مشخص داریم.»

این پنج مورد، در توضیح وزیر اطلاعات اسرائیل، کشورهای عربستان سعودی، عمان، قطر، مراکش و نیجر عنوان شده‌اند. او افزود که اگر سیاست‌های ترامپ ادامه یابد، اسرائیل قادر خواهد بود کشورهای دیگری را هم به این فهرست اضافه کند.

کوهن در حالی که آشکارا از هیچ یک از کاندیداهای ایالات متحده طرفداری نکرد، اظهار داشت که سیاست ترامپ کشورهای عربی و مسلمان را بر آن داشته است تا به دنبال ثبات با اسرائیل باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوهن افزود که اگر رئیس‌جمهور بعدی در برابر ایران عزم راسخ نشان ندهد، آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که آنها به خود وقت می‌دهند، عجله نمی کنند و جانبداری از هیچ طرفی نمی‌کنند. او تاکید کرد که یک سیاست مماشات‌گرایانه [در قبال ایران] توافق‌های صلح را متوقف خواهد کرد.

قطر که با ایران و حماس ارتباط دارد، عادی‌سازی روابط قبل از به رسمیت شناخت فلسطین به عنوان کشور را رد کرده است.

بیشتر از جهان