نتانیاهو: از توافق با ایران هم استقبال می‌کنیم

بعد از امارات و بحرین، سودان هم با اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط امضا کرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل- MENAHEM KAHANA / AFP

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، به دنبال امضای سومین توافق عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب منطقه در کمتر از دو ماه، روز جمعه گفت اگر توافق مشابهی با ایران پیشنهاد شود، از آن استقبال خواهد کرد.

بعد از توافق اسراییل برای عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین، سودان نیز روز جمعه به توافق مشابهی برای کنار گذاشتن تخاصم با اسرائیل دست یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این توافق که امروز در یک بیانیه مشترک از سوی دو کشور اعلام شد، مانند دو توافق قبلی، با میانجیگری دولت آمریکا حاصل شده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل و همتای سودانی او، و همچنین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان، این توافق را نهایی کرد.

به نوشته رویترز، دونالد ترامپ در بخشی از این توافق وعده داده است که برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم در جهان گام‌های مشخصی را بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید ترامپ پنجشنبه شب در هواپیمای ویژه ریاست جمهوری سندی را امضا کرد که این تصمیم خود را در آن به اطلاع کنگره آمریکا رسانده است.

اسرائیل و امارات متحده عربی پیشتر در ماه اوت اعلام کردند برای عادی سازی روابط به توافق رسیده‌اند؛ توافقی که در ماه سپتامبر در کاخ سفید در واشینگتن به امضا رسید.

بحرین دیگر کشور عربی حوزه خلیج فارس نیز اندکی بعد اعلام کرد به توافق مشابهی با اسرائیل دست یافته است.

نفوذ منطقه‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، ایران را به تهدیدی مشترک برای کشورهای عرب منطقه و اسرائیل تبدیل و آنها را به یکدیگر کرده است