عربستان سعودی: ایران عامل ناآرامی در منطقه است

وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ایران از شبه‌نظامیان ستیزه‌جو حمایت می‌کند

شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس- AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، ایران را به بی ثبات سازی امنیت منطقه ای و بین المللی و حمایت از شبه نظامیان «فرقه‌ای ستیزه‌جو» متهم کرد.

«گلف نیوز» به نقل از بن‌فرحان نوشت که این مقام در نشستی گفته است: «ما مشتاقانه به همراه شرکای خود در جامعه بین‌الملل علل تنش‌های مداوم در منطقه را تحلیل می‌کنیم که نشان می‌دهد رژیم ایران معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و همچنین به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان فرقه‌ای ستیزه‌جو که خطری برای حمل‌و‌نقل دریایی به شمار می‌روند، اصرار می‌ورزد. 

عربستان سعودی در ماه‌های اخیر ده‌ها پهپاد حاوی مواد منفجره متعلق به حوثی‌های یمن، نیروی متحد ایران را در آسمان کشورش، رهگیری و منهدم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل در این نشست آنلاین افزود: «اقدامات ایران منجر به بی‌ثباتی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در طی چهار دهه گذشته شده است.»

در سپتامبر ۲۰۱۹، تاسیسات عمده نفتی عربستان مورد حملاتی که گفته می‌شد از جانب حوثی‌ها انجام شده، ‌قرار گرفت. ریاض و واشنگتن، ایران را مسبب این حملات می‌دانند.

شاهزاده فیصل همچنین در این نشست اظهار داشت که موقعیت جغرافیایی-سیاسی کشورهای شورای همکاری خیلج فارس، منابع طبیعی و انسانی آنها و همچنین روابط گرم اعضای اتحادیه، از عوامل اصلی امنیت و ثبات در منطقه است که «درگیر اختلافات، مشاجرات و تهدید قدرت‌هایی شده که قادر نیستند از توانایی‌های ملی خود برای دستیابی به رشد و شکوفایی استفاده کنند.»

شورای همکاری خلیج فارس کشورهای عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، عمان و قطر را شامل می شود.

بیشتر از جهان