پیش‌بینی انتخابات آمریکا: بایدن هفت میلیون بیشتر ر‌أی می‌آورد اما آیا کافی است؟

به احتمال زیاد حدود ۱۵۰ میلیون نفر از مردم آمریکا در این انتخابات رأی خواهند داد

جو بایدن نماینده حزب دموکرات در انتخابات۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا- JIM WATSON / AFP

در روز انتخابات امسال بهتر از هر زمانی در تاریخ انتخابات ایالات متحده می‌توان نتیجه واقعی را پیش‌بینی کرد و دلیل آن هم ساده است: رأی‌های پیش از موعد بیش از گذشته بوده است. 

تا صبح دوشنبه صد میلیون نفر از مردم آمریکا رأی‌هایشان را به صندوق ریخته بودند که حدود ۴۲ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۶ و حدود ۷۳ درصد بیشتر از کل رأی رییس جمهور در سال ۲۰۱۶ است. طبق نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز/پل‌گاو از کسانی که رأی داده‌اند، جو بایدن درمیان آن‌ها با حدنصاب ۶۶ درصد در برابر ۳۲ درصد جلو است. اما در این نظرسنجی از فضای نمونه کسانی که در روز انتخابات رأی می‌دهند نیز نظرسنجی کرده‌اند که در آن رییس جمهور ترامپ ۶۹ درصد به ۲۷درصد از بایدن جلو است. 

طبق اکثر پیش‌بینی‌ها در نهایت حدود ۱۵۰ میلیون نفر از مردم آمریکا در این انتخابات رأی خواهند داد. نیت سیلور از گروه فایوترتی‌ایت شمار دقیق‌تری یعنی ۱۵۴ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده است که حدود ۱۷ میلیون از دور قبلی بیشتر است. با استفاده از این آمارها و نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز/پل‌گاو می‌توانیم جمع نهایی آرا را پیش‌بینی کنیم. اگر برای بایدن ۶۶ درصد ۱۰۰ میلیون (۶۶ میلیون) به اضافه ۲۷ درصد ۵۴ میلیون باقی مانده (۱۴.۶ میلیون) را در نظر بگیریم، به راحتی به عدد ۸۰.۶ میلیون رأی می‌رسیم. جمع کل آرای ترامپ هم حدود ۳۲ میلیون رأی پیش از موعد (۳۲ درصد ۱۰۰ میلیون) به اضافه ۳۷.۳ میلیون رأی پیش‌بینی شده در روز انتخابات (۶۹ درصد ۵۴ میلیون) یعنی ۶۹.۳ میلیون رأی می‌شود. بنابراین از هم‌سنجی ۸۰.۶ با ۶۹.۳ میلیون به این نتیجه می‌رسیم که ۵۲.۳ درصد آرا از آن بایدن و ۴۵ درصد آرا از آن ترامپ خواهد بود که با میانگین متوسط‌های کنونی نظرسنجی‌های ترکیبی ۶.۵ امتیاز اختلاف ریل‌کلیرپلتیکس (بدون احتساب وزن کیفیت و اندازه فضای نمونه در نظرسنجی) و ۸.۵ امتیاز اختلاف فایوترتی‌ایت (با احتساب عامل‌های مذکور) هم‌خوانی دارد. 

با توجه به آن که در انتخابات قبلی ترامپ ۲.۱ امتیازاز هیلاری کلینتون عقب بود ولی توانست در کسب آرای انجمن گزینندگان در ایالات آمریکا برتری یابد، آیا می‌تواند این بار هم عقب‌ماندگی را در کسب آرای مردم جبران کند؟ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیلی نامحتمل است زیرا طبق بررسی دانشگاه واندربیلت «براساس هزاران شبیه‌سازی… در سال ۲۰۲۰ هم احتمالاً گرایش انجمن گزینندگان بیشتر به سوی ترامپ است اما از سال ۲۰۱۶ کمتر است». طبق این بررسی بخت ترامپ برای آن که حتی با به دست آوردن ۴۵ درصد آرای مردم بتواند برنده شود «ناچیز» و برابر با ۱۲ درصد است. این عدد اندکی بیش از رقم ۱۰ درصدی است که روز دوشنبه مدل گروه فایوترتی‌ایت برای وی به دست آورد. 

البته نکته قابل توجه مهم در مورد نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز/پل‌گاو این است که در متمایزسازی آماری آن‌هایی که واقعاً رأی می‌دهند و آن‌هایی که گمان می‌کنند رأی خواهند داد دقت بسیار بیشتری دارد زیرا شماری از مردم ممکن است نظرشان را عوض کنند یا اصلاً  رأی ندهند. بنابراین میزان اطمینان پیش‌بینی برای رأی‌های پیش از موعد باید خیلی بیشتر از سهم فرضی بایدن یا ترامپ از رأی‌های آینده باشد. 

برگ برنده احتمالی دیگر برای بایدن این است که میزان شرکت اقلیت‌های قومی در رأی‌گیری پیش از موعد کمتر از حد انتظار بوده است. یعنی به احتمال زیاد به رأی‌گیری پیش از موعد اعتماد نداشته‌اند و بنابراین در روز انتخابات رأی می‌دهند. اگر این طور باشد بافت جمعیتی رأی‌دهندگان روز انتخابات خیلی فرق خواهد کرد و برخلاف پیش‌بینی‌های کنونی نظرسنجی‌ها احتمال دارد بیشتر به نفع بایدن باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان