کارولینای شمالی به نفع ترامپ تمام می‌شود یا بایدن؟

پیروزی بایدن در این ایالت چرخشی تعیین‌کننده انتخابات نیست

مردم کارولینا شمالی در کارزار انتخاباتی۲۰۲۰ آمریکا-Brian Blanco/Getty Images/AFP

ایالتی که در چند انتخابات اخیر پیوسته چرخشی بوده، درست همان اندازه در دستان جو بایدن است که دونالد ترامپ می‌خواهد جنوب را به دست آورد.

ریسک کجاست؟

کارولینا شمالی، با ۱۵ رأی الکترال، اگر تماما به جو بایدن برسد هم، نمی‌تواند به تنهایی تعیین‌کننده انتخابات باشد. ولی از آنجا که انتظار می‌رود شمارش رأی‌های ایالت، در همان شب پایان یابد، این ایالت می‌تواند نشانه‌ای زودهنگام از عملکرد بایدن در سراسر کشور باشد. پیروزی بایدن در این ایالت می‌تواند نشانه این باشد که دونالد ترامپ، طعم تلخ شکست را می‌چشد نه مزه شیرین پیروزی را. اما برعکس، پیروزی ترامپ در این ایالت، می‌تواند بدین معنی باشد که وی در برخی رقابت‌های نزدیک گرفتار شده است.

دور آخر

هیلاری کلینتون با ۳.۶۶ امتیاز در کارولینا شمالی شکست خورد، که اندکی سنگین‌تر از شکست ۲ امتیازی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ بود. این ایالت، در کنار فلوریدا، یکی از اهداف کلینتون در جنوب شرقی بود. نظرسنجی‌های پس از انتخابات و نتایج فوری شمارش آراء در کارولینا شمالی (و فلوریدا) بود که زودهنگام نشان داد، او در بعضی از ایالت‌های رقابتی، شب ناامید‌کننده‌ای خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روی زمین

نظرسنجی‌های سراسر تابستان و پائیز نشان می‌دهند که کارولینا شمالی، دائم بین وضعیت «پنجاه-پنجاه» و «به نفع بایدن» در نوسان بوده است، ولی هیچ گاه به وضعیت مطمئن به نفع دموکرات‌ها نرسید. بایدن در این ایالت، کارزار انتخاباتی خود را با تقریبا دو امتیاز جلوتر در بسیاری از نظرسنجی‌ها پایان داد؛ وضعیتی که در بهترین حالت برای او به معنی «نزدیک به پنجاه-پنجاه» تلقی می‌شود.

این ایالت، اخیرا سابقه بدی در سرکوب رأی‌گیری‌ها داشته است.  این پیشینه، به بخشی از قانون حق انتخابات سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد که به حکم دادگاه عالی آمریکا حذف شد. پس از اجرای این حکم، ایالت شروع به به‌کاگیری سخت‌گیری‌هایی چون «هویت رأی‌دهنده» و قوانین دیگری کرد که اساسا رأی دادن را در سال ۲۰۱۶ دشوارتر کرد. دادگاه تجدید نظر فدرال در سال ۲۰۱۷ با این توضیح که قانون با «دقت نزدیک به یک عمل جراحی»، رأی‌دهندگان سیاه‌پوست را هدف گرفته، بخشی از قانون را مردود اعلام کرد.

کارولینا شمالی نیز در یک رقابت کلیدی برای رسیدن به مجلس سنا درگیر است، که در آن سناتور جمهوری‌خواه فعلی، تام فیلیس، با کال کانینگام دموکرات، به رقابت می‌پردازد. دومی با وجود یک رسوایی جنسی در رد و بدل کردن پیامک، به وضوح در نظرسنجی‌ها، از دیگری جلوتر است.

کاندیداهای ریاست جمهوری از هر دو حزب، بارها در رقابت‌های انتخاباتی از کارولینا شمالی، ضربه خورده‌اند. ترامپ، به ویژه از این ایالت نگرانی دارد چرا که نه فقط در فلوریدا، بلکه در جورجیا هم، در موقعیت دفاعی قرار گرفته است. در جورجیا، بزرگترین ریزش در طرفداری از یک کاندیدای جمهوری‌خواه در جنوب، بعد از بیش از یک نسل اتفاق افتاده است.  

© The Independent