سی‌بی‌اس: ظریف پیروزی بایدن را ترجیح می‌دهد

«ایران درمورد دخالت در انتخابات آمریکا از دولت ترامپ نامه هشدارآمیز دریافت کرد»

اظهارات بایدن امیدوار کننده‌تر است و باید منتظر ماند و دید»-Iranian Presidency / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در‌ گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس به اینکه ترجیح می‌دهد، «جو بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد»، اشاره کرد. پیش از این شماری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شده بودند که «ایران بین نامزدهای انتخابات آمریکا اولویتی ندارد.»

ظریف پیش از این نیز به روابط گسترده با برخی سناتورهای سابق آمریکایی از جمله جو بایدن اشاره کرده بود.

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: این نخستین بار است که ایران اولویت خود را اعلام می‌کند. به گزارش سی‌بی‌اس، ایران که تا کنون از اعلام علنی اولویت خود پرهیز کرده، به گفته وزیر امور خارجه‌اش جو بایدن را ترجیح می ‌دهد.

سی‌بی‌اس در ادامه به نقل از گفت‌و‌گویی که با ظریف انجام داده، می‌نویسد، وزیر امور خارجه ایران نخست گفت که دولت جمهوری اسلامی «بین دونالد ترامپ و جو بایدن اولویتی ندارد». اما در ادامه گفت: «اظهارات بایدن امیدوار کننده‌تر است و باید منتظر ماند و دید.»

ظریف در ادامه تاکید کرد: «مهم نیست که دولت جدید در جریان کمپین انتخاباتی خود چه گفته، مهم این است که پس از راهیابی به کاخ سفید چگونه عمل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه ایران افزود: «آنچه برای ما اکنون اهمیت دارد این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه عمل می‌کند، نه اینکه چه شعارهایی داده است. عملکرد مهم است. اگر آمریکا تصمیم‌ بگیرد که رفتار ستیزه‌جویانه خود را متوقف کند، موضوع دیگری است و اهمیتی ندارد چه کسی در کاخ سفید باشد.»

جو بایدن، نامزد دمکرات انتخابات آمریکا می‌گوید دوباره در مورد توافق هسته‌ای با ایران وارد مذاکره خواهد شد. اما ظریف به سی‌بی‌اس می‌گوید که تهران دوباره در مورد برجام مذاکره نمی‌کند و اگر می‌خواست چهار سال قبل با دونالد ترامپ در این زمینه مذاکره می‌کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «تهران علاقمند است که آمریکا دوباره به برجام ملحق شود و حتما می‌توان راهی برای تعامل دوباره پیدا کرد. اما تعامل دوباره به معنی مذاکره دوباره نیست. به معنی بازگشت آمریکا به میز مذاکره است.»

سی‌بی‌اس در ادامه با اشاره به شیوع گسترده کووید-۱۹ در ایران به نقل از ظریف می‌نویسد: «شیوع کرونا آسیب زده است اما به معنی تغییر سیاسی که آمریکا خواستار آن است، نیست.»

ظریف در ادامه با اشاره به تکذیب اتهام دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «دولت ایران از دولت ترامپ نامه‌ای هشدارآمیز درباره عدم دخالت در انتخابات آمریکا دریافت کرده است.»

سی‌بی‌اس می‌نویسد: دولت آمریکا هنوز ارسال این نامه را تایید نکرده است.

ظریف در روز انتخابات آمریکا و در شرایطی که دمکراسی آمریکایی مرحله دیگری از روابط دوجانبه را شکل خواهد داد در تور کشورهای آمریکای لاتین به‌سر می‌برد.