یک چهارم آمریکایی‌ها معتقدند ترامپ و بایدن برای ریاست‌جمهوری «بیش از حد پیر» هستند

بیشتر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که افراد بالای ۸۰ سال نباید در رقابت‌ها شرکت کنند

دونالد ترامپ و جو بایدن - Photos by Angela Weiss and WIN MCNAMEE / various sources / AFP

برای رئیس جمهور شدن، چند ساله بودن زیادی «پیر» به حساب می‌آید؟ طبق نظرسنجی ایندیپندنت و جی‌ال پارتنرز، بیشتر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که اشخاص ۸۰ ساله و بالاتر نباید در رقابت‌ها شرکت کنند. 

اما ۲۶ درصد، یعنی تقریبا یک نفر از هر چهار نفر، معتقدند که ۶۰ تا ۷۰ سالگی نیز بیش از حد پیر است، به این معنی که یک چهارم آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که سن نامزدهای فعلی، دونالد ترامپ ۷۴ ساله و جو بایدن ۷۷ ساله، برای رئیس‌ جمهوری شدن بیش از حد بالا است. 

جوانان نیز در مورد آستانه ۸۰ سالگی، اتفاق نظر دارند: ۵۲ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ساله‌ شرکت‌کننده در نظرسنجی، و ۳۰ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله شرکت‌کننده. 

سهم افرادی که معتقدند ۸۰ سالگی «بیش از حد پیر» است، در میان شرکت‌کنندگان مسن‌تر نیز مشابه است:‌۳۰ درصد از افراد ۶۵ ساله و بالاتر، و ۴۲ درصد از افراد ۴۵ ساله و بالاتر، موافقند که افراد ۸۰ ساله و بالاتر، نباید در سمت‌های مدیریت اجرایی باشند. 

بر اساس تاریخ را‌ی‌دهی، ۳۴ درصد از افرادی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ از هیلاری کلینتون حمایت کردند، موافقند که ۸۰ سالگی «زیادی پیر»‌ محسوب می‌شود، در حالی که این رقم در مورد حامیان ترامپ، ۴۶ درصد است. 

شرکت  جی‌ال پارتنرز،  با استفاده از یک نظرسنجی‌ آنلاین، از ۲۶ تا ۲۸ اکتبر از ۱۰۰۲ نفر نظرسنجی کرد و برای این کار از یک نمونه نمایندگی‌کننده سراسری بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، قومیت و رای دادن در سال ۲۰۱۶ استفاده کرد. 

هر کس که برنده رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باشد، پیرترین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده خواهد بود. آقای بایدن در کمتر از سه هفته پس از روز انتخابات ۷۸ ساله می‌شود. 

سلسله مراتب کنونی ریاست جمهوری، از جمله شامل نانسی پلوسی، رئیس ۸۰ ساله مجلس نمایندگان، و چاک گرسلی، رئیس ۸۷ ساله فعلی سنا است. میانگین سن اعضای مجلس نمایندگان بیش از ۵۷ سال است، و این میانگین برای مجلس سنا حدود ۶۲ سال است، که از پیرترین‌ها در تاریخ آمریکا است.

آقای بایدن و آقای ترامپ جدال تنگاتنگی بر سر سلامت داشتند. پس از بستری شدن آقای ترامپ در بیمارستان در ماه اکتبر به علت ابتلا به ویروس کرونا، دستیارها و پزشکان رئیس‌ جمهوری درباره شرایط او پاسخ‌های ضدونقیض و غیرمستقیمی دادند، در حالی که کارزار انتخاباتی او با عناوینی چون پیرمرد گیج، به رقیب انتخاباتی او حمله کرده است. 

در حالی که بیشتر آمریکایی‌ها عمر طولانی‌تر و زندگی سالمتری دارند، انتخابات ۲۰۲۰ احتمالا آخرین انتخاباتی است که اکثریت رای‌دهندگان در آن، از نسل انفجار جمعیت پس از جنگ دوم جهانی است. در انتخابات ۲۰۲۴، رای‌دهندگان عصر هزاره و گروه‌های سنی مشابه سهم بزرگتری در آرای جمعیتی خواهند داشت. 

به گفته موسسه تحقیقاتی پیو،  حدود یک چهارم رای‌دهندگان در سال ۲۰۲۰، ۶۵ ساله و بالاترند، که از سال ۱۹۷۰ به این سو بالاترین است. 

این موسسه می‌گوید که تا سال آینده، نسل متولد پس از جنگ دوم و نسل‌های پیرتر، کمتر از ۴۰ درصد واجدان شرایط رای‌دادن را تشکیل خواهند داد. 

داوطلبان مطرح دیگری که از سوی حزب دموکرات کوشیدند نامزد انتخابات شوند، برنی سندرز ۷۸ ساله و الیزابت ورن ۷۱ ساله بودند. 

کاندیداهای ریاست جمهوری و یاران انتخاباتی‌شان برای معاونت رئیس‌ جمهوری، اختلاف سنی فاحشی دارند. کامالا هریس، یار انتخاباتی آقای بایدن، ۵۶ ساله است، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری کنونی، ۶۱ ساله. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته استوارت جی اولشانسکی، نویسنده یک پژوهش در زمینه بررسی وضع سلامت کاندیداهای انتخاباتی که اخیرا با همراهی گروهی از محققان منتشر شد، «سلامت و طول عمر نامزدهای ریاست جمهوری و رئیس ‌جمهوری فعلی، فارغ از سن آنها، اهمیت دارد.» 

بنا به این پژوهش، «پرسش‌هایی در این باره که آیا رای‌دهندگان باید ادعای نامزدهای ریاست جمهوری درباره سلامت خود را بپذیرند یا نه، مطرح شده است. یک نامزد با هر سن و سال که مبتلا به یک بیماری کشنده شناخته شده‌ای است که ممکن است در دوران ریاست جمهوری منجر به مرگ او شود یا خطر بالای ازکارافتادگی درازمدتی داشته باشد که بتواند منجر به واگذار کردن اختیارات و وظایف ریاست جمهوری به دیگری شود، می‌تواند بر نتیجه انتخابات اثر بگذارد.» 

به گفته دکتر کرن بولاک، رئیس دپارتمان فعالیت‌های اجتماعی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، با وجود بررسی‌های موشکافانه درباره سلامت و سن کاندیداها تا قبل از روز رای‌گیری، هنوز شواهد کافی مبنی بر این که رای‌دهندگان «سن را به عنوان عامل تصمیم‌گیری درباره این که چه کسی بهترین کاندیدای اداره کشور برای چهار سال آینده است، می‌دانند»، در دست نیست.

او به ایندیپندنت گفت:‌ «در ایالات متحده ما علیه کلیشه‌ها، برچسب‌زنی‌های غلط، سن‌گرایی، جنسیت‌گرایی، و دیگر عوامل تبعیض و تعصب، سخت و طولانی تلاش کرده‌ایم.» 

او افزود:‌ «از این لحاظ، کاندیداها تجلی باور جمعی ما هستند، مبنی بر این ‌که ما باید افراد را تنها بر اساس شایستگی و اخلاقیات بسنجیم… نه بر اساس باورهای مندرسی که سن بالاتر موجب تضعیف درایت و شایستگی فرد در هدایت کشور می‌شود.» 

© The Independent