ایران رهبر سابق یک گروه عربی را «در ترکیه ربود»

دایره فعالیت‌های اطلاعاتی ایران علیه اپوزیسیون به کل خاورمیانه گسترده شده است

رهبر گروه النضال توسط نیروهای امنیتی در ترکیه، ربوده شد - عکس از باشگاه خبرنگاران

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود»، رهبر پیشین جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز، را از ترکیه ربودند.

کمیته اجرایی «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران با همکاری یک کشور ثالث، حبیب أسیود را به ترکیه کشانده و از آنجا ربوده است. گفته می‌شود این کشور ثالث قطر بوده است.

از سوی دیگر اخباری منتشر شده که بر اساس آن ترکیه رهبر النضال را در برابر دو رهبر حزب «پ کا کا»، با ایران مبادله کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در سال ۲۰۱۹ نیز سعی کرده بود حبیب جبر، رهبر پیشین النضال را در دانمارک ترور کند. اما آن عملیات موفقیت‌آمیز نبود.

اگرچه قبل از آن نیز دانمارک، چند فرد منتسب به سطح رهبری النضال را که از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح حمایت کرده بودند را دستگیر کرده بود.

مخالفت ایران نیز با جنبش النضال به همان دوران بازمی‌گردد. در آن زمان و در هنگام رژه نیروهای نظامی در اهواز، چهار فرد مسلح به‌ سوی رژه‌روندگان و افراد حاضر در صحنه آتش گشودند. این تیراندازی به مرگ ۲۴ نفر منجر شد.

از مدت‌ها قبل ترکیه دیگر برای فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران محلی امنی تلقی نمی‌شود. یک مقام آمریکایی پیشتر اعلام کرده بود ایران در ترور مسعود مولوی که در ترکیه ترور شده بود، نقش مستقیم داشته است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در توییتی همین امر را تأیید کرد.

این نخستین ‌بار نیست که ایران مخالفان سیاسی خود را از کشوری دیگر می‌رباید. در یکی از آخرین موارد روح‌الله زم، رئیس کانال تلگرامی آمدنیوز در عراق از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ربوده و به تهران منتقل شده بود. صداوسیمای جمهوری اسلامی و نیروهای تبلیغاتی حکومت ایران این ربایش را هوشمندانه توصیف کرده و آن را نشان از قدرت بالای نیروهای اطلاعاتی ایران دانستند.

فعالیت‌های ایران در خارج از مرزهای این کشور برای حذف مخالفان سیاسی به ابتدای انقلاب بازمی‌گردد. ترور افرادی مانند شاپور بختیار آخرین نخست‌ وزیر حکومت پهلوی، عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان، فریدون فرخزاد شاعر و خواننده و برخی دیگر از چهره‌های اپوزیسیون را به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند.

بیشتر از