حمایت ساجد جاوید از نخست‌وزیر شدن بوریس جانسون

وزیر کشور بلندپایه‌ترین وزیری است که آقای جانسون را تأیید می‌کند

AFP

در حالی که طبق گمانه‌زنی‌ها ساجد جاوید در صدد رسیدن به مقام ریاست خزانه‌داری بریتانیا است، او حمایت خود را از کارزار انتخاباتی بوریس جانسون اعلام کرد.

وزیر کشور که بلندپایه‌ترین وزیری است که از آقای جانسون حمایت می‌کند می‌گوید کاندیدای مورد حمایت او نسبت به کاندیدای رقیب، جرمی هانت، «از موقعیت بهتری برای دست یافتن به آنچه که در وضعیت حساس کنونی نیاز داریم برخوردار است».

به‌عنوان یکی از نشانه‌های تلاش بلند پروازانه آقای جاوید برای اینکه در ساختمان شماره ۱۱ داونینگ استریت جانشین فیلپ هاموند، رئیس خزانه‌داری بریتانیا شود، انتظار می‌رفت که این هفته او طی یک سخنرانی برای آماده شدن جهت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا درخواست بودجه اضطراری کند.

طبق گزارش روزنامه ساندی تایمز، انتظار می‌رفت که آقای جاوید بگوید «اگر ما خود را برای خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر «با توافق یا بدون توافق» آماده نکنیم، اعتبار دمکراسی ما به خطر خواهد افتاد. ما همه در مورد این موضوع اتفاق نظر داریم که باید آمادگی‌هایمان را برای خروج بدون توافق افزایش دهیم، از جمله باید بودجه ویژه‌ای به آن اختصاص دهیم».

او این سخنان را پس از آن ایراد کرد که طبق نتایج یک نظرسنجی آقای جانسون با کسب حمایت تقریبا سه چهارم اعضای حزب محافظه‌کار با اختلاف زیادی نسبت به رقیب خود برنده خواهد شد و بر کرسی ریاست این حزب خواهد نشست.

در حالی که چند هفته به انتخابات ۲۲ ژوئیه باقی مانده، برگه‌های نظرسنجی بین اعضای وفادار حزب پخش می‌شد، آقای هانت، وزیر کشور، به شدت تقلا می‌کرد که حمایت افراد بیشتری را جذب کند.

اما پس از آنکه نتیجه نظرسنجی روشن شد، اعضای ارشد حزب محافظه‌کار به فکر جایگاه خود در دولت تحت رهبری آقای جانسون افتادند.

دیوید گاوک، وزیر دادگستری، گفت ترجیح می‌دهد استعفا دهد تا اینکه عضو کابینه‌ای باشد که بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

او در برنامه اندرو مار در تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: «اگر بوریس جانسون برنده شود و او بر این باور باشد که همه اعضای کابینه باید خودشان را آماده کنند تا در ۳۱ اکتبر بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شوند، صادقانه بگویم، نمی‌توانم از چنین سیاستی حمایت کنم و قبل از آن استعفا خواهم داد».

«احتمالا تا آن زمان من رفته‌ام». دیوید گاوک، وزیر دادگستری بریتانیا، در برنامه اندرو مار اعلام کرد اگر بوریس جانسون برنده شود، او نمی‌تواند از سیاست خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا حمایت کند و قبل از آن استعفا خواهد داد».

آقای گاوک گفت: «تعداد قابل توجهی» از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان تلاش می‌کنند طرحی را برای جلوگیری از یک خروج پر هرج و مرج ارائه دهند.

در عین حال، آقای جانسون در چند مصاحبه در روزهای آخر هفته با قاطعیت در مورد برگزیت سخن گفته و در مصاحبه با روزنامه ساندی تلگراف اظهار داشته است اینکه تعهد می‌دهد تا هالوین برگزیت را اجرا کند، بلوف نیست.

او گفته است: «ما در ۲۹ مارس تا حد زیادی آماده بودیم و تا ۳۱ اکتبر کاملا آماده خواهیم شد. و بسیار مهم است که شرکای ما این واقعیت را ببینند. آنها باید نگاهی عمیق به چشمان ما بیندازند و پیش خودشان بگویند «وای خدای من، این بریتانیایی‌ها واقعا دارند از اتحادیه اروپا خارج می‌شوند. آنها دارند با این شرایط خارج می‌شوند. آنهایی که می‌گویند «من نمی‌توانم برگزیت بدون توافق را تحمل کنم» در واقع اصلا نمی‌خواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند».

آقای هانت نیز اظهار داشته است اینکه گفته قصد دارد بدون توافق خارج شود به هیچ عنوان بلوف نبوده است، اگرچه در گفتگو با ساندی تلگراف گفته بود «این روش امن‌ترین راه برای تضمین برگزیت نیست» چون نمایندگان تلاش خواهد کرد که جلو آن را بگیرند.

او همچنین قول داد که در قوانین مربوط به خیانت بازنگری خواهد کرد تا «مجازات متناسب با جرم باشد» و بریتانیایی‌هایی که به گروه‌های جهادی می‌پیوندند و علیه نیروهای بریتانیا می‌جنگند به حبس ابد محکوم شوند.

© The Independent