دستگیری یک مرد افغان به جرم ربودن روزنامه‌نگار نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۸

نجیب‌الله با اتهام توطئه‌چینی، آدم‌ربایی و حمل سلاح روبه‌رو است

آقای روهد هم‌اکنون سردبیر یکی از بخش‌های نیویورکر است- Brad Barket/Getty Images for The New Yorker/AFP

یک فرد تبعه افغانستان در ایالات متحده با اتهام ربودن روزنامه‌نگار نیویورک تایمز و دو مرد دیگر در سال ۲۰۰۸ در افغانستان روبه‌رو شده است. 

مقامات فدرال اعلام کردند اتهام حاجی نجیب‌الله، شش مورد آدم‌ربایی است. برای رسیدگی به پرونده آقای نجیب‌الله، او را از اوکراین به ایالات متحده منتقل کرده‌اند. 

گزارش این ماجرا در خبرگزاری آسوشیتد پرس آمده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار بود آقای نجیب‌الله در دادگاه حاضر شود اما معلوم نبود چه کسی می‌تواند یا باید به نمایندگی از او در دادگاه حاضر شود یا از طرف او صحبت کند. 

مقامات، قربانیان آن آدم‌ربایی را شناسایی نکرده بودند اما جزییات واقعه با ماجرای آدم‌ربایی روزنامه‌نگاران دیوید روهد و طاهر لودین مطابقت داشت. راننده آن دو روزنامه‌نگار نیز قربانی سوم بود. 

این روزنامه‌نگاران توانستند پس از بیش از هفت ماه از دست آدم‌ربایان طالبان در پاکستان بگریزند اما سومین نفر ترجیح داد در اسارت بماند. 

جان سی دمرز دستیار دادستان کل کشور در امور امنیت ملی گفت: «روزنامه‌نگاران با به خطر انداختن جان خود خبرهای مناطق تحت درگیری و تنش را برای ما مخابره می‌کنند. هرگز در پیدا کردن و محکوم کردن کسانی که آنان و سایر آمریکایی‌ها را آسیب می‌زنند، کوتاهی نخواهیم کرد.» 

اگر نجیب‌الله محکوم شود ممکن است حبس ابد بگیرد. از جمله اتهامات او توطئه‌چینی، آدم‌ربایی و حمل اسلحه است. 

در این پرونده نام دو مظنون دیگر نیز آمده است: آخوندزاده و تیمور شاه. دفتر دادستان کل کشور در مورد این که این دو نفر کجا هستند اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است و تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها بازداشت نشده‌اند. 

گروگان‌گیران از قربانیان ویدیوهایی تهیه کرده‌اند که در آن‌ها قربانیان التماس می‌کنند که آن‌ها را نکشند. در یکی از ویدیوها گروگان‌گیر لوله مسلسلش را به سوی صورت آقای روهد نشانه رفته و او با التماس درخواست کمک می‌کند. 

آقای روهد هم‌اکنون سردبیر یکی از بخش‌های نیویورکر است.

© The Independent