آمریکا پنج مامور چینی را به دلیل ارتباط با عملیات «شکار روباه» دستگیر کرد

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این عملیات پکن با هدف «تهدید و تجسس» شهروندان منتقد چینی در خارج و بازگرداندن آنها به کشور دنبال می‌شود

جان دمرز معاون دادستان کل ایالات متحده علیه این هشت چینی اعلام جرم شده است- SARAH SILBIGER / POOL / AFP

معاون دادستان کل ایالات متحده روز چهارشنبه از دستگیری پنج مامور چینی به دلیل نقش آنها در عملیات دولت چین علیه مخالفان پکن در ایالات متحده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان دمرز گفت علیه ۸ چینی به دلیل نقش آنها در عملیات غیرقانونی موسوم به «فاکس هانت» یا شکار روباه اعلام جرم شده است.

به گفته این مقام ارشد قضایی آمریکا، چین این عملیات را کارزاری علیه فساد توصیف کرده، اما در بسیاری از موارد مخالفان حزب کمونیست را هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این عملیات پکن با هدف «تهدید، آزار، تجسس، و ارعاب» شهروندان منتقد چینی در خارج و با هدف بازگرداندن آنها به کشور دنبال می‌شود.

عملیات شکار روباه حدود شش سال پیش توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین با هدف بازگرداندن مقام‌ها و مدیران «فاسد» که به خارج از چین گریخته‌اند معرفی شد. روزنامه نیویورک تایمز تابستان ۱۳۹۴ در گزارشی نوشت که واشنگتن درباره اعزام ماموران چینی برای بازگرداندن مخالفان پکن از آمریکا، به پکن هشدار داده است.

روابط واشنگتن با پکن به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل مانند روابط تجاری، حقوق بشر، هنگ کنگ، تایوان و دریای جنوبی چین، به پایین‌ترین سطح رسیده است.

علاوه بر جاسوسی از شرکت‌های فناوری و صنایع آمریکایی، واشنگتن پکن را متهم کرده است که برای دخالت و تاثیرگذاری بر انتخابات آتی آمریکا تلاش می‌کند.