چین امیدوار است با آمریکا به توافق برسد، اما ترامپ نقشه‌های دیگری دارد

ترامپ: هر معامله‌ای باید براساس «شرایط ما» انجام شود

Ludovic MARIN / AFP

چین تهدید کرده است که تعرفه‌های اخیر ایالات متحده بر واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را تلافی خواهد کرد، اما خواستار سازش برای دستیابی به یک توافق تجاری شده است. این در حالی است که ترامپ می‌گوید هر معامله‌ای باید براساس شرایط آمریکا انجام شود.

وزارت دارایی چین روز پنجشنبه گفت كه پكن «اقدامات متقابل لازم» را انجام خواهد داد. این وزارت هیچ اشاره‌ای نکرد که این وضعیت بر برنامه‌های این کشور برای مذاکره تجاری در واشنگتن در ماه سپتامبر تاثیر می‌گذارد یا خیر.

بیانیه جداگانه‌ای که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این مورد منتشر شد، لحن آشتی‌جویانه‌تری داشت. در آن بیانیه آمده است: «ما امیدواریم که آمریکا با چین به توافق برسد»، و ابراز امیدواری می‌کند که دو کشور از طریق گفت‌وگو و مشورت بر اساس برابری و احترام متقابل، راه‌حلی پیدا کنند که برای هر دو طرف قابل قبول باشد.

این برخلاف موضع آقای ترامپ است که دیرتر، در روز پنجشنبه اعلام شد.

او در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی WGIRدر آمریکا گفت، «صادقانه بگویم، چین خیلی مایل است که با ما توافق کند، و البته این توافق باید برپایه شرایط مناسبی باشد. بی‌پرده بگویم، باید براساس شرایط ما باشد».

تنش فزاینده بین دو اقتصاد برتر جهان، بازارهای مالی را دچار آشوب کرده است و به نگرانی‌ها در مورد احتمال ایجاد رکود در اقتصاد جهانی دامن زده است.

ترامپ اعلام کرده است که ۱۰ درصد عوارض بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی دیگر که وارد آمریکا می‌شوند اعمال خواهد کرد. در چنین حالتی، این تعرفه تقریبا هر چیزی را که ایالات متحده از چین خریداری می‌کند، شامل خواهد شد.

در بیانیه وزارت دارایی چین هیچ اشاره‌ای به تصمیم آقای ترامپ در روز چهارشنبه مبنی بر تعویق تعرفه حدود ۶۰ درصد از این کالاها تا اواسط ماه دسامبر نشده است. برخی از کالاهایی که این تعویق تعرفه شامل آنها می‌شود، عبارتند از تلفن همراه، لپ‌تاپ، کنسول بازی ویدیویی، برخی اسباب‌بازی‌ها، مانیتور کامپیوتر، کفش و لباس.

حجم تجارت بین ایالات متحده و چین به شدت کاهش یافته است و این امر، ضمن وارد آوردن ضربات شدیدی به عرضه کنندگان انواع کالاها، از تجهیزات پزشکی تا دانه سویا، برخی از مشاغل را به خطر انداخته است. واردات کالاهای آمریکایی به چین در ماه ژوئیه در مقایسه با سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است و صادرات این کشور به ایالات متحده، ۶.۵ درصد افت کرده است.

این تجارت نامتوازن چین با ایالات متحده بدان معنی است که پکن تقریباً واردات از آمریکا را متوقف کرده است، در حالی که هنوز هیچ تعرفه تلافی‌جویانه‌ای بر آنها اعمال نکرده است. اما پکن مجازات شرکت‌های آمریکایی را با تأخیر در ترخیص کالاهای آنها و تأخیر در صدور مجوز در بخش امور مالی و سایر بخش‌ها افزایش داده است.

مذاکرات تجاری در ماه مه بر سر شیوه اجرای توافق با شکست روبه‌رو شد. پکن می‌گوید به محض عملی‌شدن توافق، باید تعرفه‌‌های ترامپ برداشته شود، اما واشنگتن می گوید این تعرفه‌ها باید همچنان اعمال شوند تا چین به توافق پایبند بماند.

ترامپ و رئیس جمهوری چین، شی جین‌پینگ، در ماه ژوئن توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند. با این حال، مذاکرات ماه گذشته در شانگهای بدون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت پایان یافت.

تا این لحظه، دولت ترامپ ۲۵ درصد تعرفه را بر ۲۵۰ میلیارد دلار واردات از چین اعمال کرده است.

پکن این کار ترامپ را با اعمال تعرفه‌های تنبیهی بر ۱۱۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تلافی کرده است. براساس حجم واردات چین از آمریکا در سال گذشته، هنوز این مجازات بر حدود ۴۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال نشده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/

© The Independent

بیشتر از جهان