ایران: با کانادا به دلیل «یکجانبه‌گرایی» در مذاکرات هواپیمای اوکراینی مذاکره نمی‌کنیم

معاون حقوقی وزارت خارجه: شلیک موشک به هواپیما اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد

دومین دور مذاکرات هیات قضایی ایران و اوکراین- ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰- ATTA KENARE / AFP

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه از رویکرد کانادا در مذاکرات مربوط به هواپیمای اوکراینی که سال گذشته در نزدیکی تهران ساقط شد، انتقاد کرد.

محسن بهاروند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، در مورد سرعت روند مذاکرات گفت جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مقابل، غیر از کانادا، آمادگی دارند مذاکرات سریع‌تر انجام شود.

وی کانادا را به «یکجانبه‌گرایی» متهم کرد و گفت این برای ما قابل قبول نیست؛ ما نمی‌توانیم با کشوری که می‌خواهد اهداف یکجانبه را به ما تحمیل کنند همکاری کنیم و این کار را نمی‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد دولت ایران گفت اگر کشوری بخواهد با کارهای یکجانبه یا تبلیغات یا فشار آوردن یا توهین با ما برخورد کند، مطمئناً ما به هیچ وجه حاضر نیستیم با آن صحبتی داشته باشیم.

بهاروند در بخش دیگری از سخنانش گفت که «این سانحه اولین سانحه نیست که در جهان اتفاق افتاده است. حتی شلیک موشک به هواپیما اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد چندین بار این اتفاقات رخ داده است.»

یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هواپیمایی اوکراین روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۹۸) پس از بلند شدن از فرودگاه بین المللی تهران، با اصابت دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار، سرانجام اذعان کردند پدافند موشکی سپاه پاسداران به خاطر آنچه «خطای انسانی» خواندند، هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

کلیه سرنشینان هواپیما، که اکثر آنها ایرانی کانادایی بودند، جان خود را از دست دادند و خانواده‌های آنها به دنبال دادخواهی در تلاش برای دریافت پاسخی از طرف مسئولان ایرانی هستند. 

کانادا اواسط شهریور ماه رسما به تهران اطلاع داد که دو شکایت گروهی علیه دولت ایران و برخی مقام‌های ارشد آن از جمله سپاه پاسداران، در دادگاه‌های آن کشور به جریان افتاده است.

ایران و کانادا چندین سال است روابط دیپلماتیک با هم ندارند و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و اتاوا تعطیل است. 

بیشتر از