آمریکا: هواپیمای اوکراینی با موشک منفجر شده است

برخی منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند شلیک پدافند هوایی علت سقوط هواپیما بوده

لحظاتی پیش رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود از قطعی بودن حمله اشتباهی پدافند هوایی ایران به هواپیمای مسافری اوکراینی خبر دادند.

سی‌بی‌اس، سی‌ان‌ان، رویترز و نیوزویک رسانه‌هایی هستند که همگی این خبر را به نقل از منابع امنیتی‌شان در دولت آمریکا منتشر کرده‌اند.

شبکه سی‌بی‌ای در گزارش خود گفته است که سیستم‌های رصد ماهواره‌ای آمریکا لحظاتی قبل از سقوط هواپیما، سیگنالی مبنی بر روشن شدن پدافند هوایی ایران در همان منطقه را دریافت کرده‌اند و پس از آن احتمالا دو موشک به سمت هواپیما شلیک شده است.  

در این گزارش‌ها تاکید شده که این رخداد می‌تواند ناشی از بروز اشتباهی سهوی در سیستم پدافند هوایی ایران باشد.

پس از انتشار این خبر فوری، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا گفت که او نیز تردیدهای جدی در این زمینه دارد و ممکن است کسی به اشتباه دست به اقدامی زده باشد.

بامداد چهارشنبه و چندساعت پس از حملات موشکی سپاه به دو پایگاه آمریکا در عراق، هواپیمای خطوط اوکراین با 167 مسافر و 9 کادر پروازی، چند دقیقه پس از بلندشدن از زمین در جنوب شهریار سقوط کرد.

هواپیمای اوکراینی، بوینگ 737 بود که تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان هواپیمایی ایران دلیل این سقوط را نقص فنی اعلام کرده و گفته است آماده همکاری با نهادهای بین‌المللی برای روشن شدن دلیل سقوط هواپیما است.

ساعتی پس از این حادثه سفارت اوکراین در تهران با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام کرد ولی ساعتی بعد، این قسمت را از پیام خود حذف کرد.

تیم‌ تحقیقات سوانح هوایی اوکراین هم‌اکنون در محل حادثه مشغول جمع‌آوری مدارک و مستندات است و کشورهای سوئد و کانادا هم از ایران درخواست کرده‌اند که به این تحقیقات بپیوندند.

بیشتر از