وزیر خارجه عربستان: عادی‌سازی روابط با اسرائیل در نهایت رخ می‌دهد

فیصل بن فرحان، اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران را عامل اصلی تنش در منطقه خاورمیانه دانست

«ما به‌شدت معتقدیم که تمرکز کنونی باید بر نشاندن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پای میز مذاکره باشد»-NIKOLAY DOYCHINOV / AFP

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجازی پژوهشکده خاور نزدیک واشنگتن حضور یافت و  نظر پادشاهی سعودی را در مورد تنش‌های منطقه‌ای، جنگ یمن، عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با اسرائیل، همکاری با دولت‌های مختلف در آمریکا و البته ایران شرح داد.

وزیر امور خارجه عربستان، مهم‌ترین اولویت کنونی منطقه را تنش‌زدایی سیاسی، چندجانبه‌گرایی، حل اختلافات میان کشورها و سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک به جای جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه دانست.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران برخلاف این رویکرد حرکت می‌کند و تمرکز خود را بر تضعیف امنیت و رفاه ملت‌های منطقه گذاشته است: «ایران آشکارا از گروه‌های تروریستی و نیابتی، شبه‌نظامیان مسلح و آدم کش حمایت می‌کند و هرجایی که می‌تواند در جهت ایجاد هرج‌ومرج و بی‌ثباتی مداخله دارد. نتیجه این مداخلات را  هم‌اکنون در لبنان، عراق، یمن و آمریکای جنوبی می‌بینیم.»

فیصل بن فرحان ایران را عامل بی‌ثباتی در یمن و ایجاد تنش سیاسی و بحران انسانی  در این کشور دانست و گفت: «در هر نقطه‌ای در منطقه مشکلی به وجود بیاید شما ردپای ایران را در آنجا می‌بینید. سیاست‌های رژیم ایران و گروه‌های نیابتی‌اش منجر به انسداد سیاسی و بحران انسانی در کشور همسایه ما، یمن شده است. ایران و حوثی‌ها صلح و ثبات در یمن را تضعیف می‌کنند... ایران سعادت مردم یمن را فدا کرد تا مکانی بی‌قانون و پر از خشونت و سکوی پرتاب افراط‌گرایی در همسایگی عربستان ایجاد کند. این رویکرد نه‌تنها امنیت عربستان سعودی بلکه امنیت دیگر کشورهای منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد.»

او گفت که عربستان سعودی بارها دست آشتی به سمت ایران دراز کرد و حتی پس از انعقاد برجام، از آن حمایت و رئیس‌جمهور ایران را به ریاض دعوت کرد ولی هر حرکت صلح‌طلبانه عربستان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان ضعف و ناتوانی تفسیر شد و آن‌ها اقدامات توسعه‌طلبانه خود را گسترش دادند.

اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های وزیر خارجه سعودی، تشریح سیاست‌های کشورش درباره روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بود.

فیصل بن فرحان در این رابطه گفت که عربستان همواره پیشتاز تلاش‌ها برای ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه بوده است و به مساعی خود برای رسیدن به یک توافق صلح عادلانه و فراگیر میان اسرائیل و فلسطین ادامه می‌دهد: «امنیت مردم اسرائیل و فلسطین هدف غایی ما است و ما به کار با شرکای خود برای یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز پایدار ادامه می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که عربستان از عادی‌سازی روابط میان کشورهای منطقه و اسرائیل استقبال می‌کند و آن را گامی مهم برای ایجاد ثبات در منطقه می‌داند. با این حال عربستان اعتقاد دارد که «توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین» ضامن صلح و ثبات در خاورمیانه خواهد بود: «تنها چیزی که می‌تواند صلح و ثبات پایدار را تحقق بخشد، توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. اگر نتوانیم به آن نقطه برسیم، این زخم همچنان گشوده خواهد ماند. ما به روند صلح متعهد هستیم. صلح، یک ضرورت استراتژیک برای منطقه است.»

فیصل بن فرحان گفت که چشم‌انداز آینده روابط کشورها در خاورمیانه، عادی‌سازی روابط با اسرائیل است: «ما همیشه تصور کرده‌ایم که عادی‌سازی روابط با اسرائیل نهایتاً اتفاق می‌افتد، اما ما همچنین نیاز به داشتن یک کشور فلسطینی داریم و ما باید یک برنامه صلح فلسطینی و اسرائیلی داشته باشیم. بنابراین ما به‌شدت معتقدیم که تمرکز کنونی باید بر نشاندن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پای میز مذاکره باشد.»

بیشتر از جهان