جام حذفی فوتبال انگلستان: تعیین سهمیه برای زنان و غیرسفیدپوستان

باشگاه‌ها موظفند برای رعایت فراگیری، بازیکنانی از گروههای نژادی مختلف به کار گیرند

این دستورالعمل به جای سهمیه‌ها، بر کمک به فرصت‌های برابر در استخدام‌ها تمرکز دارد- IAN WALTON / POOL / AFP

جام حذفی فوتبال انگلستان یک قانون تنوع مدیریت فوتبال وضع کرده است که بیش از ۴۰ باشگاه تاکنون به آن متعهد شده‌اند و راهی است برای کمک به فقدان همه‌شمولی در مشاغل ارشد، سمت‌های مربوط به عملیات گسترده‌تر تیمی و مربی‌گری.  

هدف این قانون که در همکاری با مدیران باشگاه‌ها، بازیکنان، مدیران امور انسانی، رسانه‌ها و رهبران در سرتاسر این رشته ورزشی تعریف شده است، اطمینان از نمایندگی برابر جنسیتی و قومیتی و در عین حال افزایش محاسبه و شفافیت است.  

این دستورالعمل به جای سهمیه‌ها، بر کمک به فرصت‌های برابر در استخدام‌ها تمرکز دارد، تا استخدام از سرتاسر اقشار جامعه ترغیب شود.  

اهدافی که بلافاصله به اجرا گذاشته شده‌اند، به قرار زیر است: 

رهبری ارشد و عملیات تیمی

۱۵ درصد از استخدام‌های جدید از میان سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و یا نژادهای ترکیبی خواهد بود (این درصد بنا به ترکیب جمعیتی محلی می‌تواند از سوی باشگاه تغییر کند). 

۳۰ درصد از استخدام‌ها متعلق به زنان خواهد بود

مربی‌گری: باشگاه‌های حرفه‌ای مردان 

۲۵ درصد از استخدام‌های جدید از میان سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و یا نژادهای ترکیبی خواهد بود.

۱۰ درصد از استخدام‌های مربوط به مربی‌های ارشد از میان سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و یا نژادهای ترکیبی خواهد بود. 

مربی‌گری: باشگاه‌های حرفه‌ای زنان 

۵۰ درصد از استخدام‌ها، زنان خواهند بود.

۱۵ درصد از استخدام‌ها از میان سیاه‌پوست‌ها، آسیایی‌ها و یا نژادهای ترکیبی خواهد بود. 

استخدام

در صورتی که شرایط متقاضی با مشخصات شغلی هماهنگ باشد، در میان افرادی که برای مصاحبه انتخاب می‌شوند، دست ‌کم یک کاندیدای زن و یک مرد سیاه، آسیایی یا نژاد ترکیبی وجود خواهد داشت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک بیانیه در این زمینه می‌گوید: «فرآیند انتخاب در یافتن بهترین فرد برای شغل از میان گروه‌های متنوع استعدادی، براساس شایستگی است. هدف، دور شدن از روش‌های استخدامی متمرکز بر شبکه‌های فردی است، که چالش عمده‌ای در سرتاسر صنعت فوتبال است و تنوع را در بخش رهبری این ورزش محدود کرده است.»  

بیانیه می‌افزاید: «هم‌زمان با تمرکز بر جنسیت و قومیت بازیکنان که مبنای فعلی آنان است، این به عنوان نقطه آغاز تنوع بیشتر است و با مرور زمان گسترده‌تر نیز خواهد شد.  

لیگ برتر و چندین باشگاه در سرتاسر لیگ برتر، لیگ فوتبال انگلیسی، لیگ ارشد فوتبال زنان بارکلیز و لیگ قهرمانی زنان، به برقراری این دستورالعمل جدید درچارچوب روش‌های خودشان متعهد شده‌اند. جام حذفی فوتبال این قوانین را اجباری اعلام نکرد، اما تمامی باشگاه‌های فوتبال زنان و مردان را به تعهد داوطلبانه به این دستورالعمل ترغیب کرده است و گفت که نسخه‌ای دیگر از آن و مطابق با نظام لیگ ملی و باشگاه‌های مردم‌نهاد در بهار ۲۰۲۱ اعلام خواهد شد.»  

 باشگاه‌هایی که به عنوان امضاکنندگان بنیان‌گذار قانون، آن را در پیش گرفته‌اند، از این قرارند:  

آرسنال

آستون ویلا

بلکبرن رورز

بولتون وندررز

برایتون‌اند هوو آلبیون

برنتفورد

برنلی

 برتون آلبیون

کمبریج یونایتد

چلسی

کاونتری سیتی

کاونتری یونایتد

 کریستال پالاس

دربی کانتی

زنان دارهام 

انگلند

اورتون

فلیتوود تاون

فالهام 

ایپسویچ تاون

لیدز یونایتد

لیسستر سیتی

لوس 

لینکلن سیتی

لیورپول

منچستر سیتی

منچستر یونایتد

نیوکاسل یونایتد

نورویچ سیتی

ناتینگهام فورست 

آکسفورد یونایتد

پلیموت آرگیل

پورتسموت

کویینز پارک رنجرز 

شفیلد یونایتد

استوک سیتی 

سوانسی سیتی

تاتنهام هاتسپر

وتفورد

وست هام یونایتد 

وست براونویچ آلبیون

ولورهامپتون وندررز

باشگاه ساوت‌هامپوتون غایب چشمگیر فهرست باشگاه‌هایی است که به قوانین جدید تنوع رهبری فوتبال در جام حذفی اعلام تعهد کرده‌اند. این باشگاه درباره موضع خود این گونه توضیح داد: 

«درسال ۲۰۲۰ ساوت‌هامپتون، پس از اولین درخواست به استاندارد برابری جام حذفی دست یافت و اولین باشگاهی است که تا به این تاریخ به این استاندارد دست یافته است.  

این دستاورد نقطه اوج یک سفر پنج‌ساله برای برابری و تنوع بود که از جمله شامل تعیین و نظارت بر این دو فاکتور در برنامه کاری می‌شود.  

باشگاه ساوت‌هامپتون به طور کامل از مفاد دستورالعمل تنوع در رهبری فوتبال حمایت می‌کند. ما می‌دانیم که لیگ برتر در حال تغییر استاندارد برابری خود است تا موجب فراگیری بیشتر شود. در حال حاضر، این باشگاه، قبل از هرگونه تغییر هدف و روند تثبیت‌شده فعلی، بهترین روش را صبر و مشاهده نحوه همکاری و تعامل و تکمیل متقابل میان تغییر استاندارد برابری لیگ برتر و دستورالعمل تنوع مدیریت فوتبال می‌داند.  

ما با پال الیکوت درباره این موضوع مذاکرات سازنده و دلگرم‌کننده‌ای داشتیم و به همکاری نزدیک با او در این زمینه ادامه می‌دهیم.»

© The Independent

بیشتر از ورزش