پمپئو در هند: چین «تهدیدی علیه امنیت و آزادی»

پمپئو در آغاز مذاکرات دفاعی با هند در دهلی، به چین حمله کرد

دونالد ترامپ نیز در ماه‌های اخیر بر حملات خود علیه چین افزوده است-REUTERS/Adnan Abidi/Pool

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه خواهان همکاری ایالات متحده و هند علیه دشمن مشترکشان، چین شد. انتظار می‌رود دو کشور به دنبال مذاکرات دهلی پیمان مهمی را پیرامون دسترسی به اطلاعات نظامی به امضاء برسانند.   

آقای پمپئو همراه با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، برای تعامل سالیانه راهبردی میان دو کشور با اِس جایشانکار و راجنات سینگ همتایانشان در دهلی ملاقات کردند. 

این مذاکرات در شرایطی انجام می‌شود که هند و چین به مدت ۱۵۰ روز است که در ارتباط با خط کنترل «لَداخ» (منطقه‌ای در شمالی‌ترین نقطه هند و رشته کوه‌های هیمالیا) در مقابل یکدیگر ایستاده‌اند. 

آقای پمپئو و آقای اسپر پیش از گفت‌وگو با همتایان هندی‌شان در روز سه‌شنبه با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند ملاقات کردند. 

آقای پمپئو گفت: «امروز فرصتی است برای دو دموکراسی بزرگ مثل (دموکراسی‌های) ما که به یکدیگر نزدیک‌تر شوند… بی‌تردید کارهای بسیاری در پیش روست. امروز موضوع‌های بسیاری برای مذاکره داریم: همکاری درباره همه‌گیری‌ که از ووهان آغاز شد، رویارویی با تهدیدهای حزب کمونیست چین علیه امنیت و آزادی برای ترغیب صلح و ثبات در کل منطقه.» 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت که اکنون هردو کشور باید بر «سازمان دادن و تثبیت مقررات» مرتبط با همکاری در مورد چالش‌های موجود و «تبعیت از اصل یک (منطقه) هند و اقیانوسیه آزاد وشفاف در آینده» تمرکز کنند.  

دونالد ترامپ نیز که در تلاش دستیابی به دومین دور ریاست جمهوری در انتخابات هفته آینده است، در ماه‌های اخیر بر حملات خود علیه چین افزوده است. او با چین در ارتباط با مسائل بازرگانی و همه‌گیری کووید-۱۹ درگیر شده و آن را «ویروس چینی» یا «طاعون چینی» خوانده است. 

در همین حال، کشتی‌های جنگی آمریکا نیز برای مقابله با افزایش نفوذ چین، در دریای جنوب چین فعال شده‌اند. 

در این میان، واشینگتن فعالانه در تقویت رشته‌های همکاری میان به اصطلاح کشورهای عضو «گروه کواد» متشکل از هند، آمریکا، ژاپن و استرالیا که آن‌ها هم درصدد مقابله با گسترش نفوذ چین هستند، شرکت داشته است.  

قرار است در ماه نوامبر نیروهای دریایی این چهار کشور در مانور نظامی سالیانه‌شان در سواحل هند شرکت کنند. این نخستین بار در ۱۳ سال گذشته است که هرچهار کشور به رغم اعتراض‌های چین این مانور مشترک را برگزار می‌کنند.  

انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، هند و آمریکا یک موافقت‌نامه نظامی به امضاء برسانند که براساس آن  آمریکا به هدف بهبود قابلیت نشانه‌گیری ارتش هند به این کشور اجازه دسترسی را به اطلاعات ماهواره‌ای ایالات متحده می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان