درخواست جامعه یهودیان بریتانیا برای حمایت از کودکان پناهنده

هیات مدیره یهودیان بریتانیا از بوریس جانسون خواست از لایحه حمایت از کودکان پناهنده در دوران بعد از برگزیت حمایت کند

عکس آرشیوی - آوریل 2017 - PHILIPPE HUGUEN / AFP

یکی از بزرگ‌ترین جوامع یهودیان بریتانیا و اعضای ارشد حزب محافظه‌کار از بوریس جانسون خواسته‌اند بعد از اتمام دوران انتقالی برگزیت، از لوایحی که از کودکان پناهنده تنها در اروپا حمایت کرده است و حق ملحق شدن به خانواده‌های آنان در بریتانیا را برای‌ آن‌ها به رسمیت می‌شناسد، پشتیبانی کند.

این در حالی است که لایحه معروف مهاجرت در دوران بعد از برگزیت که توسط دولت به مجلس تسلیم شد، با چند شکست در مجلس اعیان مواجه شد و نمایندگان چندین اصلاحیه بر آن تصویب کردند؛ از جمله اصلاحیه پیشنهاد شده توسط لرد آلف دابز که در خصوص حمایت از افراد فراری از آزار و اذیت در کشورهای خود است.

این نماینده حزب کارگر که خود وقتی کودک بود طی طرح نجات «انتقال کودکان» از دست نازیان گریخت، توانست با ۳۱۷ رای موافق در برابر ۲۲۳ رای مخالف، اصلاحیه خود را برای تضمین حمایت از پناهجویان تصویب کند تا آنها بتوانند در آینده نیز از حق پیوستن به خانواده خود در بریتانیا (که در حال حاضر تحت قانون سوم دوبلین در اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می‌شود)، برخوردار باشند.

در بیانیه‌ای که به ایندیپندنت رسیده است، ماری ون درزیل، رئیس هیات مدیره یهودیان بریتانیا، از دفتر نخست‌وزیری خواسته است که از آن لوایح حمایت کند: «جامعه یهودیان بریتانیا همواره قدردان شفقت و همدلی این کشور خواهد بود که هزاران تن از والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما را زمانی که با آزار و اذیت نازیان مواجه بودند، تحت طرح «انتقال کودکان» به پناهندگی پذیرفت. این اتفاق به طرق متعددی اولین دقیقه در ساعت طلایی و بی‌نظیر بریتانیا [در پاسداری از حقوق بشر] بود. ما از دولت تمنا داریم تعهد کشور خود را به این ارزش اصلی بریتانیایی احیا کند و از اصلاحیه لرد دابز پشتیبانی کند و خانواده‌هایی را که از آزار و اذیت گریخته‌اند، قادر سازد جایی امن برای عزیزان خود فراهم آورند.»

نمایندگان مجلس عوام قرار است روز دوشنبه به این اصلاحیه رای دهند که همینک نیز حمایت حزب کارگر و لیبرال دموکرات‌ها را دارد، اما با توجه به اکثریت نمایندگان حامی دولت در مجلس عوام، بعید به نظر می‌رسد بدون مقاومت جدی محافظه‌کاران تصویب شود.

تاکنون، چندی از نمایندگان محافظه‌کار گفته‌اند از این اصلاحیه حمایت خواهند کرد، از جمله دیوید دیویس، وزیر سابق برگزیت، که در گفت‌وگو با ایندیپندنت آن را «تمهیدی قطعا ضروری» نامید و گفت: «حیاتی است که مجلس عوام نیز این اصلاحیه را تصویب کند.»

تیم لافتون، نماینده محافظه‌کار، گفت «آشکارا» به طرح جایگزینی برای قانون دوبلین اتحادیه اروپا نیازاست که بر مبنای آن، تنها در سال ۲۰۱۸ بریتانیا ۱۰۲۸ مورد از درخواست‌های انتقال پناهجویان را برای پیوستن به خانواده ‌های خود در این کشور پذیرفت که شامل پیوستن ۱۵۹ کودک به خویشاوندان خود بود.

گرچه او اقرار کرد که احتمال تصویب این اصلاحیه در مجلس عوام در روز دوشنبه «خیلی اندک» است، اما افزود: «طرح الحاق به خانواده طرح بسیار موفقی بوده است که توانسته است کودکان آسیب‌پذیر را از چنگال قاچاقچیان انسان نجات دهد و آنان را به جایی امن در بریتانیا بیاورد که حداقل چند خویشاوند در آن دارند. واقعه فاجعه‌بار خواهد بود که دوران انتقالی را بدون تصویب جایگزینی برای این طرح به پایان ببریم. این آخرین فرصت برای قراردادن قانونی در این باره در لایحه جاری است.»

سر دیوید امس، نماینده دیگری از حزب محافظه‌کار گفت: «گرچه من خودم یکی از مشتاق‌ترین افراد نسبت به ترک اتحادیه اروپا هستم، اما نمی‌خواهم شاهد رنج و مشقت این کودکان آسیب‌پذیر به هیچ نحوی باشم. می‌دانم که این طرح هنوز مشغول چکش‌کاری است، اما تا جایی که می‌دانم، بعد از پایان سال جاری میلادی قرار نیست هیچ محافظتی برای این کودکان برقرار شود.»

لرد دابز همچنین از نمایندگان مجلس عوام خواست تا در روز دوشنبه «مسئله مهم مورد بحث» را به دقت در نظر گیرند و به جهانیان این پیام را نفرستند که بریتانیا بعد از پایان دوران انتقالی برگزیت، «درهای خود را به روی برخی از آسیب‌پذیرترین کودکان بسته است.»

او در خصوص احتمال حمایت مجلس عوام از این اصلاحیه گفت: «من همیشه باید امیدوار باقی بمانم، ولی آنان مقاومت خیلی سفت و سختی در این خصوص از خود نشان می‌دهند. تحت دولت ترزا می یا حتی تحت دولت دیوید کامرون، به نظرم آنها همدلی بیشتری داشتند. اما اکنون دومینک کامینگز خیلی سفت و سخت مقاومت می‌کند. این به نظرم نشانی از آن همدلی ندارد که ما باید داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بث گاردینر اسمیت، مدیرعامل سازمان بین‌المللی «سفر امن» نیز از نمایندگان مجلس عوام خواست این اصلاحیه را تصویب کنند و افزود: «نیاز به شکست دولت در مجلس اعیان بود تا این اصلاحیه مجددا به مجلس عوام آورده شود، اما امروز این فرصت وجود دارد که برای کودکان آسیب‌پذیر راهی امن و قانونی برای پیوستن به خانواده خود ارائه کنیم. ما از نمایندگان تمام احزاب می‌خواهیم تا به این توافق فراحزبی رو به رشد بپیوندند که حمایت از اصلاحیه مذکور، الزامی اخلاقی برای نمایندگان است.»

با این حال، دولت تاکید دارد که لایحه امنیت و مهاجرت بعد از برگزیت صرفا یک قانون «ساده» است که برای پایان دادن به عبور و مرور آزادانه در بریتانیا تنظیم شده است.

سخنگوی وزارت میهن افزود: «ما سابقه‌ای درخشان در حمایت از کودکان و پناهجویان آسیب‌پذیر داریم. طی طرح‌های اسکانی که ما داریم، بریتانیا بیش از هر کشور دیگری در اروپا پناهندگان را اسکان داده و در جمع ۵ کشور برتر دنیا در این زمینه است. از سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۲۵ هزار پناهجوی آسیب‌پذیر در بریتانیا اسکان داده شده‌اند و حدود نیمی از آنها کودکان هستند. ما پیشنهادی جدی به اتحادیه اروپا داده‌ایم تا توافق بعد از برگزیت را با آنان احیا کنیم و متعهدیم که نظام پناهجو‌پذیری معیوب خود را ترمیم کنیم. نظام پناهجوپذیری باید مکانی امن برای کسانی فراهم آورد که از آزار و اذیت، ستم یا سرکوب  فرار کرده‌اند. اما در حال حاضر سیستم ما مجرمان سازمان‌یافته را قادر می‌سازد تا افراد آسیب‌پذیر را به حاشیه برانند.»

در میان سایر اصلاحیات مجلس اعیان بر لایحه دولت که قرار است به رای نمایندگان مجلس عوام گذاشته شود، یکی هم اصلاحیه‌ای است که دولت را ملزم می‌سازد بعد از پایان دوران انتقالی، وضعیت اسکان خودکار کودکانی را که در بریتانیا تحت مراقبت هستند، تضمین کند و به بازداشت بدون پایان مسافران منطقه اقتصادی اروپا و شهروندان سوئیسی در بریتانیا پایان دهد.

آلیستر کارمایکل، سخنگوی امور میهن حزب لیبرال دموکرات، درباره لوایح لرد دابز گفت: «این بهترین راه برای پایان دادن به تلاش خطرناک افراد برای عبور از کانال مانش است. بریتانیا گذشته پرافتخاری در ارائه پناهگاهی امن برای افرادی دارد که بدان نیازمند هستند. محافظه‌کاران نمی‌توانند اکنون روی خود را از آن افراد آسیب‌پذیر برگردانند.»

او نیز از نمایندگان مجلس عوام خواست تا از اصلاحیه «کاملا بدون جنجال» حزب او حمایت کنند که وزارت میهن را بعد از برگزیت ملزم می‌سازد به شهروندان اتحادیه اروپا مدرکی عینی برای اثبات وضعیت اسکان آنها ارائه کند، و افزود: «موضع مصممی که دولت برای مخالفت با اصلاحات ما گرفته است، نشان می‌دهد که چقدر وعده‌های آن‌ها برای تضمین حقوق شهروندان بعد از برگزیت و ترمیم نظام مهاجرتی معیوب ما، توخالی است. متاسفانه جوّ مخاصمه‌جویانه محافظه‌کاران در حال حاضر زنده و پویا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان