برقراری آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری آمریکا

دونالد ترامپ به مقامات آذربایجان و ارمنستان و مذاکره‌کنندگان آمریکایی تبریک گفت

آتش‌بس از ۸ صبح بامداد دوشنبه به وقت محلی اجرا می‌شود-ARIS MESSINIS / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا پس از تلاش‌های متعدد برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ اعلام کرد ارمنستان و آذربایجان از صبح امروز (دوشنبه)، «آتش‌بس بشردوستانه» را در منطقه مورد مناقشه برقرار می‌کنند.

رهبران جهان هفته‌ها است که برای ایجاد صلح بین آذربایجان و ارمنستان در درگیری‌هایی که به گفته رئیس‌جمهور روسیه پنج‌هزار کشته به جای گذاشته، تلاش می‌کنند. اما هر دو طرح صلح فرانسه و روسیه به شکست انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون آمریکا امیدوار است که آتش‌بسی که با میانجی‌گری واشینگتن به دست آمده، برقرار بماند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه مشترک وزارت امور خارجه آمریکا و گروه مینسک می‌نویسد، آتش‌بس از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز می‌شود.

الین سلیمانوف، سفیر آذربایجان در آمریکا در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده است. او می‌گوید: «از ارمنستان می‌خواهیم به آتش‌بس عمل کند و اقدامات تحریک‌آمیز نظامی را متوقف کند. آذربایجان نیز به طور جدی به دستیابی به صلح متعهد است.» این بیانیه در ادامه شمار بالای کشته‌شدگان غیرنظامی در آذربایجان را نشانه «ستیزه‌جویی» طرف مقابل عنوان کرده است.

آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر شدید‌ترین درگیری از دهه ۹۰ میلادی را تجربه کردند. در آن زمان تعداد کشته‌شدگان به ۳۰هزار نفر رسید.

منطقه خودمختار قره‌باغ از نگاه جامعه بین‌المللی و ارمنستان به رسمیت شناخته نمی‌شود اما طبق قوانین بین‌المللی بخشی از آذربایجان است. تنش‌های اخیر یک ماه قبل آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز تنش متهم می‌کنند.

واشینگتن از روز جمعه میزبانی مذاکرات صلح با حضور مقامات ارمنستان و آذربایجان را بر عهده داشت. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این مذاکرات را «فشرده» توصیف کرده بود. او در توییتر نوشت که واشینگتن تسهیل‌کننده این مذاکرات بود و دو طرف پذیرفته‌اند که به آتش‌بس متعهد بمانند.

مذاکرات روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و سرانجام رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه دستیابی به توافق برای آتش‌بس را تبریک گفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا قول داده بود که بین آذربایجان و ارمنستان آتش‌بس برقرار می‌کند. او در توییتر برقراری آتش‌بس را به مقامات آذربایجان و ارمنستان تبریک گفت و از تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات برای به ثمر رساندن توافق قدردانی کرد.

بیشتر از جهان