خمپاره‌های جنگ در قره‌باغ به خاک ایران رسید

دست‌کم ۲۰ خمپاره به مناطق مرزی ایران اصابت کرده است

 دست‌کم ۲۰ خمپاره به نزدیکی اماکن مسکونی مرزی ایران اصابت کرده است – عکس از خبرگزاری مهر

در پی شدت گرفتن درگیری‌های نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بیش از ۲۰ خمپاره به روستاهای مرزی ایران اصابت کرده است.

به نظر می‌رسد تبعات جنگ قره‌باغ به خاک ایران هم رسیده است.

روز جمعه خبرگزاری مهر خبر داد که دست‌کم ۲۰ خمپاره به خاک ایران اصابت کرده است. روستای «قره قباق» اصلاندوز که در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد، مورد اصابت خمپاره‌های سرگردان ناشی از جنگ در قره‌باغ قرار گرفته و این موضوع باعث نگرانی اهالی ساکن مناطق مرزی استان‌های شمال غرب کشور شده است.

این حوادث تابه‌حال هیچ ‌گونه خسارت مالی و آسیب‌دیدگی جانی به همراه نداشته است. با این حال تاکنون هیچ ‌یک از دو طرف مسئولیت این موضوع را نپذیرفته‌اند.

منطقه قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، محل مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده و این دو کشور بارها بر سر آن با یکدیگر درگیر شده‌اند. در سال ۱۹۹۲ حاکم ارمنی قره‌باغ، با برگزاری یک همه‌پرسی و بهره‌گیری از اکثریت ارمنی ساکن در آن، استقلال قره‌باغ را اعلام کرد، اگرچه این موضوع از سوی سازمان ملل پذیرفته نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در سال ۱۹۹۳، شورای امنیت سازمان ملل چهار قطعنامه در مورد منطقه قره‌باغ صادر کرد. در این قطعنامه‌ها، شورای امنیت از دو طرف خواسته تا به نزاع پایان دهند و ارمنستان نیز ملزم به خروج از مناطق اشغالی شده است.

ایران نیز طی همین مدت، نقشی دوگانه در مسئله قره‌باغ بازی کرده است. بسیاری معتقدند به دلیل نگرانی‌های تجزیه‌طلبانه، سیاست ایران حمایت از ارمنستان است. اما اخیراً چهار تن از نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، با صدور بیانیه‌ای صراحتاً از طرف آذری حمایت کردند و این کار را هم‌راستا با مسئولیت دینی خود در حمایت از شیعیان دانستند.

با این ‌حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به طور ظاهری و رسمی، این موضوع را اعلام نکرده و با تظاهر به بی‌طرفی، خواهان پایان جنگ شده است.

همچنین، طی روزهای اخیر عده‌ای از مردم در شهرهای تهران، تبریز و برخی دیگر از مناطق ترک‌نشین ایران، در حمایت از جمهوری آذربایجان تظاهرات کردند و در آن شعارهای تجزیه‌طلبانه سر دادند.

در پی این تجمعات، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا گزارش کرد که پلیس ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان را دستگیر کرده که تاکنون هویت ۴۱ نفر آنها مشخص شده است.

بیشتر از