روابط بریتانیا با روسیه: مبارزه در فضای خاکستری

دو کشور جایی در میان روابط دیپلماتیک عادی و جنگ مسلحانه هستند

این شرایط می‌تواند یادآور دوران جنگ سرد باشد-Dimitar DILKOFF / AFP

به گفته وزیر سابق دولت، بریتانیا در یک «فضای خاکستری» بین روابط دیپلماتیک عادی و جنگ آشکار با روسیه در مبارزه است.

لرد مارک سدویل که به عنوان پرسابقه‌ترین کارگزار دولتی ماه گذشته از مقام خود کناره گرفت، گفت بریتانیا در واکنش به قتل‌ سالیسبری و سایر تجاوزات روسیه سعی دارد «هزینه‌ای بزرگتر از آن چه روسیه انتظار دارد»، به آن کشور تحمیل کند.

او به رادیو تایمز گفت: «روسیه در وضعیتی عمل می‌کند که اهل فن به آن فضای خاکستری می‌گویند، یعنی فضایی بین روابط عادی و درگیری مسلحانه، که حملات سایبری، جنگ اطلاعاتی و اقدامات مداخله‌جویانه بخشی از آن است.»

او گفت «مهم است که بتوانیم در این فضای خاکستری قدرت مانور داشته باشیم و به درستی رفتار کنیم. ما نباید ابتکار عمل را به رقیب واگذار کنیم. نقاط ضعیفی هم وجود دارند که ممکن است به ضرر ما تمام شود. ما زیاد درباره آنها صحبت نمی‌کنیم.»

لرد سدویل که تا زمان کناره‌گیری در سپتامبر مشاور امنیت ملی نیز بود، گفت بریتانیا در حال راه‌اندازی امکانات تهاجمی سایبری به مواضع روسیه است.

او گفت این امکانات شامل اقدام در مقابل برخی جریانات «نامشروع» مالی از روسیه، و انجام عملیات مخفی است.

سوءقصد سال ۲۰۱۸ در سالیسبری که طی آن مأموران روسی اقدام به قتل سرگی اسکریپال با گاز نویچاک کردند، موجی از اخراج‌های دیپلماتیک را در جامعه بین‌المللی به دنبال داشت.

لرد سدویل اظهار داشت که این تلافی‌جویی به «طریقه‌ای آشکار» در مقابل اقدامی بود که اولین کاربرد سلاح شیمیایی طی یک قرن در یک کشور اروپایی محسوب می‌شود. وی افزود: «ما تمامی شبکه جاسوسی روسیه در بریتانیا را اخراج کردیم.»

«ولی یک سری اقدامات احتیاطی نیز انجام دادیم؛ نظیر اقدام برای جلوگیری از ورود برخی پول‌های نامشروع از روسیه و اقدامات پنهانی که بدیهی است نمی‌توانم حرفی درباره آنها بزنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لرد سدویل قصد خود را برای کناره‌گیری از کابینه و مشاوره امنیت ملی در ماه ژوئن و در شرایطی اعلام کرد که گزارش‌ها از تنش بین او و نخست وزیر و دومینیک کاوینگز حکایت داشتند. گفته می‌شد که به او تهمت‌های ناعادلانه‌ای زده‌اند.

او از آن زمان یک زندگی اشرافی دارد و در مجلس اعیان به عنوان یک عضو مستقل شرکت می‌کند.

گزارشی درباره روسیه که کمیته امنیت و اطلاعات مجلس در ماه ژوئیه منتشر کرد، حاکی است که دولت «تهدید روسیه را به شدت دستکم گرفته و واکنش لازم را نشان نداده است.»

این گزارش حاکی است که بریتانیا برای روسیه یکی از اهداف جاسوسی اصلی در غرب است و با فعالیت‌های مخرب اینترنتی و اشاعه اطلاعات گمراه‌کننده، به ادارات دولتی و زیرساخت‌های کلیدی ملی حمله می‌کند.

گزارش حاکی است زمانی که بریتانیا در معرض خطر روسیه قرار گرفت، تغییری در سیاست‌های امنیتی خود نداد و «حالا در مرزهای خودش با تهدید از سوی روسیه مواجه است.»

در گزارش این کمیته آمده است: «آن چه به نظر می‌رسد نوعی رویکرد سیاسی «لسه فر»* باشد، سخت‌تر قابل بخشش است تا واکنش سازمان‌های جاسوسی پرمشغله.» «ما از این واقعیت استقبال می‌کنیم که اشکال اینک شناسایی شده و ظاهرا رو به بهبودی است.»

*(اصطلاحی فرانسوی به معنی «رها بگذار» است که در عرصه اقتصاد به معنی عدم مداخله دولت در فعالیت‌های تجاری است)

© The Independent