دومنیک راب: روسیه از چالش‌های بحران کرونا در بریتانیا بهره‌بردای می‌کند

آمریکا و بریتانیا در مورد بهره‌برداری باندهای تبهکار از بحران‌ سلامت هشدار داده بودند

دومنیک راب وزیر خارجه بریتانیا - PIPPA FOWLES / 10 DOWNING STREET / AFP

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روسیه و سایر کشورها را به تلاش برای بهره‌برداری از چالش‌های ایجاد شده در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در بریتانیا متهم کرده است. 

آقای راب با اشاره به حمله سایبری بازیگران خارجی به کنفرانس مطبوعاتی ماه گذشته دولت در دفتر نخست وزیر، گفت، از فعالیت مجرمان و «سایر گروه های خرابکار» در جهت حمله به افراد و سازمان‌ها در بریتانیا آگاه است، اگرچه او از هیچ کشوری نام نبرد. 

او در پاسخ به سوال شبکه اسکای نیوز درباره احتمال دخالت روسیه در واکنش بریتانیا به بحران کووید-۱۹ گفت، اپیدمی جهانی از طریق فعالیت‌های سایبری و سایر فعالیت‌ها، « فرصتی» را برای «بازیگران مختلف دولتی و غیردولتی» ایجاد کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه بریتانیا همچنین اظهار داشت: «فکر می‌کنم در رابطه با هنگ‌کنگ شاهد این موضوع بوده‌ایم. به نظر من عده‌ای استدلال می‌کنند که دشوار است که به این جمع‌بندی برسیم که آیا این حقیقت دارد یا نه که قانون امنیت ملی، درست در زمانی مطرح شده و پیش می‌رود که توجه جهانیان به ویروس کرونا معطوف بود.» 

وقتی این پرسش دوباره مطرح شد او گفت: «فکر نمی‌کنم آنها با این کارها تفاوتی در نحوه پاسخ ما به این بحران از نظر سلامتی، ایجاد کرده باشند. اما قطعا روسیه و سایر کشورها و یقینا بازیگران غیردولتی، نظاره‌گر چالش‌های ایجاد شده در پی بحران کووید (در بریتانیا) هستند و تلاش می‌کنند از آن بهره‌برداری کنند.»

او افزود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که با مقاومت، دفاع و قابلیت‌های لازم مانع از انجام این کار از سوی آنها شویم.» 

اظهارات آقای راب در حالی مطرح شده که پیش از آن مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا (NCSC) و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا (CISA) در بیانیه‌ای مشترک در زمینه بهره‌برداری سازمان‌های بین‌المللی و باندهای تبهکار از بحران‌ سلامت هشدار داده بودند. 

آقای راب همچنین در مصاحبه ای جداگانه گفته بحران ویروس کرونا برای ما، به این معناست که قبل از ادغام جنجالی وزارت خارجه و وزارت توسعه بین الملل (DfID)‌ در ماه سپتامبر میلادی، در وایت هال، «سیاست خارجی را از نزدیک بیشتر ادغام کنیم.»

او گفته: « شما ملاحظه خواهید کرد که ما می‌خواهیم با این ادغام، بودجه پیشگامانه در عرصه جهانی و نیز مهارت‌های توسعه‌ای موجود در وزارت توسعه بین المللی (DfID ) را به قلب تپنده تصمیم گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی منتقل کنیم و به این ترتیب نه تنها به مالیات دهندگان مزایایی بدهیم، بلکه حداکثر تاثیرگذاری و کارآمدی را برای آنها در این دوران حیاتی داشته باشیم. بنابراین فکر می‌کنم ما از این بحران درس می‌گیریم و تلاش می‌کنیم با تبدیل آن به نوآوری، در عرصه سیاست خارجی دست بالا را داشته باشیم.» 

او در گفت‌و‌گویی با برنامه « تودی» رادیو ۴ بی بی سی در زمینه موضوع مجسمه‌ها در پی جنبش « جان سیاهان مهم است» گفت، بریتانیا باید مراقب باشد که به جای « رنگ زدن» بر تاریخ خود، آن را «به روز» کند. 

او در ادامه افزود: « من یک چیز را می‌پذیرم و آن این که مردم فکر می‌کنند ما باید تاریخمان را به روز نماییم، و مطمئن شویم نمادهای موجود منعکس کننده ارزش‌ها و روح حاکم بر زمانه هستند.»

© The Independent