حملات صوتی علیه مقامات آمریکایی در سه حادثه جداگانه

چندین مقام آمریکایی گفته‌اند که هنگام مأموریت در خاک چین، کوبا و روسیه حمله صوتی را تجربه کرده‌اند

به دلیل وقوع اولیه حمله صوتی در شهر هاوانا این عارضه «مرض هاوانا» نام گرفته است-YAMIL LAGE / AFP

گفته می‌شود طی سه سال گذشته چندین مقام آمریکایی در خاک آمریکا هدف حملات صوتی قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۷، چندین دیپلمات و مأمور اطلاعاتی آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در هاوانای کوبا پس از شنیدن صداهای عجیب و غریب دچار تاری دید، از دست دادن حافظه و سردرد شدند.

به دلیل وقوع اولیه این عوارض در شهر هاوانا این عارضه «مرض هاوانا» نام گرفته است. اما در سال‌های گذشته مقامات آمریکایی دیگری ادعا کرده‌اند که این بیماری مرموز را در داخل خاک آمریکا تجربه کرده‌اند.

به گزارش دیلی میل، یک دیپلمات آمریکایی که نامش فاش نشد، خانواده‌اش هنگام مأموریت در فیلادلفیا صداهای مرموز شنیدند و بیمار شدند.

دیپلمات و همسرش هر دو ادعا کردند که فشاری در سرشان احساس کردند و تصور کردند که بچه‌هایشان باهم دارند سروصدا می‌کنند.

در نوامبر ۲۰۱۹، یک کارمند کاخ سفید گفت که علائم مشابهی را تجربه کرده است. وی گفته است که هنگام پیاده‌روی با سگش در آرلینگتون در ویرجینیا توسط مردی هدف قرار گرفته است.

او گفت که احساس سوزن سوزن شدن در صورت خود را داشت و سردرد شدیدی را تجربه کرد. سپس آن فرد مشکوک سگش را با خود برد.

حادثه سوم هنوز به تفصیل شرح داده نشده است، اما میل گزارش داده است که این اتفاق در خاک آمریکا رخ داده و این مقام آمریکایی علائم مشابهی را تجربه کرده است.

چندین مقام آمریکایی ادعا می‌کنند که هنگام مأموریت در خاک چین، کوبا و روسیه علائم مشابهی را تجربه کرده‌اند.

روز سه شنبه، مجله جی‌کیو مصاحبه‌ای را با یک مقام سازمان سیا مستقر در روسیه منتشر کرد. وی در آن مصاحبه از میگرن ناتوان‌کننده‌ای خبر می‌دهد که از زمان استقرار در این کشور دچارش بوده است.

مارک پلیمروپلوس ۵۲ ساله به مجله جی‌کیو می‌گوید که در سال ۲۰۱۷ در یک اتاق هتل در مسکو دچار سردرد و سرگیجه شدیدی شد.

آقای پلیمروپلوس می‌گوید که وی تنها کسی نیست که در این سفر بیمار شد. وی مدعی است که یکی از همکارانش پس از تجربه علائم مشابه، شنوایی یکی از گوش‌های خود را از دست داده است.

این مرد ۵۲ساله با بیان این که به دلیل میگرن مجبور به بازنشستگی زودهنگام شده است، می‌افزاید: «من تازه در آغاز ۵۰ سالگی بودم و هنوز می‌توانستم مفید باشم. اما مجبور شدم بازنشسته شوم زیرا این سردردهای لعنتی مرا رها نمی‌کنند.»

کارشناسان سازمان سیا و وزارت امور خارجه روز دوشنبه در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اظهار داشتند که آن‌ها معتقدند روسیه پشت این حملات است.

به گفته نیویورک تایمز، این مقامات اظهار می‌دارند که چندین افسر عالی‌رتبه سازمان سیا هنگام سفر برای گفت‌وگو با همکاران اطلاعاتی‌شان در کشورهای هم‌پیمان با آمریکا برای مقابله با عملیات مخفی روسیه بیمار شده‌اند.

یک مقام سابق امنیت ملی همچنین ادعا کرد که دولت روسیه به مأموران اطلاعاتی‌اش آزادی تام داده است تا هر کاری برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها انجام دهند.

«آن‌ها می‌خواهند ما را به طور عمومی ضعیف کنند و بدیهی است که هر کاری بتوانند خواهند کرد.»

به گفته مقامات سازمان سیا و کاخ سفید و به نقل از مجله جی‌کیو مقامات آمریکایی در سراسر جهان از جمله در لهستان، گرجستان، استرالیا و تایوان مورد هدف این حملات صوتی بوده‌اند.

مقامات آمریکایی به جی‌کیو می‌گویند که اطلاعات تلفن‌های همراه نشان می‌دهد که در زمان حملات ادعایی به افسران سازمان سیا، مأموران روسی در نزدیکی آن‌ها حضور داشته‌اند.

با این حال، وزارت امور خارجه تاکنون سرنخی برای توضیح عارضه‌ای که دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا و چین دچارش شده‌اند، پیدا نکرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام داشت: «امنیت کارکنان این وزارت‌خانه و خانواده آن‌ها و نیز شهروندان آمریکایی اولویت اصلی ما است. دولت ایالات متحده هنوز از علت این حوادث و مسؤول آن اطلاع دقیقی ندارد.»

سیا افزود: «هر وقت که اطلاعات موثقی نشان دهد یک دشمن به طور هدفمند یک افسر سیا را مورد حمله قرار داده است، مطمئن باشید که خانم هاسپل مدیر سازمان سریع و قاطعانه واکنش نشان خواهد داد.»

در عین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخاروا گفت: «تأیید این که آیا این افراد قربانی پارانویای حمله صوتی هستند یا قربانی روسیه‌هراسی کار من نیست. این موضوعی در حیطه تخصص پزشکان است.»

خانم زاخاروا افزود که این ادعاها «کاملاً پوچ و عجیب و غریب» است.

© The Independent

بیشتر از جهان