هشدار چین به آمریکا: یکجانبه‌گرایی و خودبینی افراطی راه به جایی نمی‌برد

آمریکا همواره فعالیت‌های جاسوسی چین به ویژه جاسوسی از شرکت‌های فناوری و صنایع آمریکایی را محکوم کرده است

مراسم هفتادمین سالگرد ورود چین به جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ شبه جزیره کره- NICOLAS ASFOURI / AFP

رئیس جمهوری چین روز جمعه بدون اشاره مستقیم به آمریکا، آنچه «یکجانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی، و خودبینی‌ افراطی» خواند را محکوم کرد و گفت اگر کشوری، هر چقدر هم که قدرتمند باشد، مقابل جامعه بین المللی بایستد، پیامدهای آن را خواهد دید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جین پینگ در مراسمی به مناسبت هفتادمین سالگرد ورود چین به جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ شبه جزیره کره گفت، «در جهان امروز، در پیش گرفتن یکجانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی، و خودبینی‌ افراطی راه به جایی نمی‌برد.»

وی که روابط کشورش با ایالات متحده در چند سال اخیر رو به تنش گذاشته است خاطر نشان کرد، «هر کشوری و هر ارتشی، هر اندازه که در گذشته قدرتمند بوده باشد، اگر مقابل جامعه بین‌المللی بایستد، با پیامدهای اقدامات خود روبرو خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری چین با بیان این که کشورش نه تنها دنبال سلطه‌جویی نیست که با سلطه طلبی دیگر کشورها هم مبارزه می‌کند گفت، مردم چین به هرگونه تعرض کشورهای خارجی به حاکمیت ملی، امنیت، منافع و تجزیه کشورشان، قاطعانه پاسخ خواهند داد.

روابط واشنگتن با پکن، به ویژه پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا، به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده مانند تجارت دوجانبه، رعایت حقوق بشر، وضعیت در هنگ کنگ، تایوان و دریای جنوبی چین، به پایین ترین سطح رسیده است.

آمریکا در عین حال فعالیت‌های جاسوسی چین به ویژه جاسوسی از شرکت‌های فناوری و صنایع آمریکایی را محکوم می‌کند و پکن را، همراه با روسیه و ایران، به تلاش برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات ریاست جمهوری سوم آبان در آمریکا متهم می‌کند.

این در حالی است که چین همچنان مهم‌ترین متحد سیاسی و تجاری کره شمالی محسوب می‌شود و در مقاطعی از اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی واشنگتن بر پیونگ یانگ به منظور توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بحث‌برانگیز کره شمالی ممانعت کرده است.