مخالفان دموکراسی‌خواه بلاروس برنده جایزه ساخاروف ۲۰۲۰ اروپا شدند

این نهاد قانونگذاری اروپایی نام ۱۰ چهره شاخص اعتراضات از جمله خانم تسیخانوسکایا را در اطلاعیه جایزه ساخاروف امسال ذکر کرده است

رئیس پارلمان اروپا خطاب به معترضان: قوی بمانید و دست از مبارزه‌ بر ندارید- ATTILA KISBENEDEK / AFP

در حمایت از اعتراض‌های مردمی چند ماه گذشته در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت، پارلمان اروپا روز پنجشنبه جایزه حقوق بشر سال ۲۰۲۰ خود را به مخالفان دموکراسی‌خواه در بلاروس اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا پس از اعلام این خبر گفت، «پیام من به شما، ای برندگان عزیز، این است که قوی بمانید و دست از مبارزه بر ندارید. بدانید که ما در کنار شما هستیم.»

این نهاد قانونگذاری اروپایی نام ۱۰ چهره شاخص اپوزیسیون بلاروس را در اطلاعیه جایزه ساخاروف امسال ذکر کرده است، از جمله سویتلانا تسیخانوسکایا نامزد مخالفان در انتخابات و سوتلانا الکسیوویچ برنده نوبل ادبیات.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم تسیخانوسکایا، در انتخابات مرداد ماه بلاروس، رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری مستقر بود؛ که کمیسیون انتخابات آقای لوکاشنکو را با کسب حدود ۸۰ درصد از مجموع آرا پیروز انتخابات معرفی کرد.

لوکاشنکو از ۲۶ سال پیش در رأس قدرت بوده و این برای برای ششمین دوره پیاپی است که به مقام ریاست جمهوری می‌رسد. سویتلانا تسیخانوسکایا پس از انتخابات، از رقیب لوکاشنکو تبدیل به رهبر مخالفان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در دانمارک به خبرنگاران گفت از اعطای این جایزه معتبر اروپایی به جنبش دموکراسی‌خواه بلاروس «واقعا خوشحال» است و تاکید کرد «این جایزه من نیست، جایزه مردم بلاروس است.»

نسرین ستوده وکیل حقوق بشر و جعفر پناهی فیلمساز و کارگردان، دو شخصیت ایرانی بودند که سال ۲۰۱۲ برنده جایزه ساخاروف شدند. آنها هر کدام به چندین سال زندان و محرومیت از حرفه خود در ایران محکوم شده‌اند.

مبلغ این جایزه معتبر حقوق بشری، که در حمایت از تلاش‌ها برای دفاع از آزادی بیان اعطا می‌شود، ۵۰ هزار یورو است و به یاد آندره ساخاروف منتقد دوران دیکتاتوری اتحاد جماهیر شوروی نام‌گذاری شده است.

نلسون ماندلا رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی و ملاله یوسف‌زی فعال حقوق زنان پاکستانی از دیگر برندگان این جایزه هستند.