مکرون: لوکاشنکو باید از ریاست جمهوری بلاروس کنار برود

موضوع بلاروس در مجمع روزهای پنج‌شنبه و جمعه اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بحث قرار می‌گیرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید به طور خاص، زنان که هر شنبه تظاهرات می‌کنند مورد احترام ما هستند - STRINGER / AFP

پس از آن که اتحادیه اروپا الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رئیس ‌جمهور مشروع بلاروس به رسمیت نشناخت، امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه، هم اعلام کرد که او باید از قدرت کنار برود.

مکرون در آستانه سفری به دو کشور اروپایی لیتوانی و لتونی که با بلاروس هم‌مرز هستند، به رسانه‌ها گفت: «یک قدرت خودکامه که نمی‌تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و با زور روی کار آمده، باید برود.»

از زمان انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ نهم اوت، نزدیک به دو ماه پیش، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را به نتایج انتخابات نشان دهند. برخلاف ادعای لوکاشنکو مبنی بر پیروزی قاطع در انتخابات، رهبر اپوزیسیون، سوتلانا تیخانوفسکایا می‌گوید که او برنده انتخابات بوده ‌است.

هفته گذشته با برگزاری مراسم قسم یاد کردن لوکاشنکو برای ششمین دوره ریاست جمهوری موج جدیدی از تظاهرات آغاز شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که این مراسم فاقد «مشروعیت دموکراتیک» بود و از به رسمیت شناختن او به عنوان رئیس جمهور خودداری کرد. این اتحادیه اعلام کرد که روابطش را با بلاروس مورد بازنگری قرار می‌دهد. موضوع بلاروس در مجمع روزهای پنج‌شنبه و جمعه اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بحث قرار می‌گیرد.

وزرای اتحاديه اروپا ماه گذشته تصميم گرفتند تحريم‌هایی را عليه بلاروس اعمال کنند، اما قبرس اعلام کرد تا زمانی که اين اتحادیه اقدامات مشابهی عليه ترکيه در مورد اکتشاف گاز در شرق مديترانه انجام ندهد، با تحریم بلاروس موافقت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوکاشنکو با حمایت روسیه و با وجود مخالفت کشورهای غربی معترضان را سرکوب می‌کند.

روسيه بزرگ‌ترين پشتيبان مالی و ديپلماتيک لوکاشنکو است و ولاديمير پوتين به رئیس ‌جمهور بلاروس قول داده که در صورت نياز، به پشتيبانی اجرای قانون بلاروس و همچنین اعطای وامی يک و نیم ميليارد دلاری خواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ‌جمهور فرانسه روز یک‌شنبه گفت که تحت تاثیر شجاعت تظاهرکنندگانی قرار گرفته که با آگاهی از خطرات، آخر هفته‌ها به خیابان می‌آیند، و به طور خاص، زنان که هر شنبه تظاهرات می‌کنند مورد احترام او هستند.

بر اساس اعلام یک سازمان غیردولتی (NGO)، بیش از ۹۰ تظاهرکننده در روز شنبه دستگیر شدند.

امانوئل مکرون در جريان سفر خود با رهبران ليتوانی و لتونی ملاقات خواهد کرد و دفتر او اعلام کرد که ملاقات با تيخانوفسکايا رهبر اپوزيسيون بلاروس که در ليتوانی پناه گرفته را از نظر دور نداشته است.

بیشتر از جهان