«بیت‌کوُین» بیش از کل مصرف برق سوییس انرژی می‌سوزاند

پژوهش‌ها حاکی از آن است که پیامد این ارز رمزی، بیش از پیش به وخامت می‌گراید

Halldor KOLBEINS

بنا بر یک پژوهش جدید، نیروی کامپیوتری که برای کارهای مربوط به ارز رمزی «بیت کوین» لازم است، به اندازه انرژی مصرفی سراسر کشور سوییس است. 

پژوهش‌گران در دانشگاه کمبریج (بریتانیا)، پس از ایجاد یک ابزار اینترنتی که مصرف انرژی شبکه «بیت کوین» را در هر مرحله فعالیت اندازه می‌گیرد، به این نتیجه رسیده‌اند که این ارز رمزی حدود صفر ممیز بیست و پنج درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند.

«شاخص کمبریج برای مصرف برق بیت کوین» در مورد مصرف سالیانه برق بیت کوین در زمان انتشار این گزارش، شصت ممیز چهل و پنج کیلووات در ساعت بوده است. 

این رقم، سوییس را در مقایسه با دیگر کشورها، در مقام چهل و یکمین مصرف کننده انرژی در جهان قرار می‌دهد.

مقدار برق مصرفی «بیت کوین»، به خاطر انرژی کامپیوتری مورد نیاز جهت تولید این ارز رمز است که با تایید نقل و انتقالات پولی در شبکه مجازی و حل معادلات پیچیده ریاضی، انجام می‌گیرد.

با گسترش این شبکه، برق مصرفی کامپیوتر که باید معادلات ریاضی بیشتری را حل کند هم افزایش می‌یابد.

پژوهشگران در بلاگ خود نوشته‌اند:«این شاخص، در واکنش به افزایش نگرانی‌ها در مورد پایداری و پیامد محیط زیستی تولید بیت کوین، تدوین شده است. «شاخص کمبریج برای مصرف برق بیت کوین» سکویی بی‌طرف و قابل اتکاء در مورد اطلاعات مربوط به مصرف برق بیت کوین است که برای استفاده سیاست‌گزاران، پژوهش‌گران، قانون‌گذاران، رسانه‌ها و دیگران، تدوین می‌شود.»

گزارش پیشین مصرف برق شبکه «بیت کوین» در سال ۲۰۱۸، مقدار آن را با میزان مصرف برق در جمهوری ایرلند برابر دانسته بود، که نشان‌گر افزایش چشمگیر این شاخص در سال گذشته است.

تحقیقاتی که توسط اقتصاددان «الکس دوُ فری» در ماه مه سال گذشته انجام شد، پیش‌بینی کرد که به نسبت گسترش محبوبیت «بیت کوین»، مصرف انرژی توسط آن نیز افزایش می‌یابد.

آقای دو فری در آن زمان گفت: «این در مقایسه با سیستم معمول مالی، تفاوت فاحشی دارد. بدون تردید، این افزایش تقاضا برای انرژی بیشتر، به ما برای رسیدن به اهداف محیط زیستی کمکی نخواهد کرد.»

یک راه حل این معضل این است که برخی از شرکت‌های تولید «بیت کوین» از منابع انرژی تمیز و پایدار استفاده کنند.

نمونه چنان حرکتی، شرکتی در نروژ است که انرژی مورد نیاز خود را از یک نیروگاه هیدروالکتریک تامین می‌کند.

اما بخش اعظم شبکه «بیت کوین» در حال حاضر متکی به منابع سوخت ذغال سنگ در چین است. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد