رونق تولید پسته در قندهار

باغداران پسته از حکومت می‌خواهند که از آنها حمایت و برای محصولات‌شان بازاریابی کنند

باغداران پسته بر این باورند که درختان پسته امسال در قندهار پربار بوده‌اند- LOUAI BESHARA / AFP

باورها بر این است که امسال باغداران باغ‌های پسته در استان قندهار، نسبت به سال‌های گذشته محصول بیشتری به دست بیاورند. باغداران پسته بر این باورند که درختان پسته امسال در این استان پربار بوده‌اند و احتمال دارد که تا حدود پنچ تن محصول گردآوری کنند.

مسؤولان ریاست زراعت آبیاری و مالداری استان قندهار می‌گویند: «نظر به این که آب و هوای این‌جا خوب است. امسال درختان پسته در استان قندهار پربارند و قرار است که کشاورزان تا حدود پنج تن پسته گردآوری کنند.»

به گفته مسؤولان این استان: «نتیجه کاشت نهال‌های پسته در قندهار راضی‌کننده بوده است و اکنون بسیاری از کشاورزان در این استان به ایجاد باغ‌های پسته روی آورده‌اند و ما نیز به همین دلیل برنامه‌هایی برای تقویت باغداری در استان قندهار در دست داریم زیرا مردم به کاشت نهال پسته بسیار علاقه‌مندند و باید در زمینه بیشتر حمایت شوند.»

سید حفیظ الله سیدی، رئیس زراعت قندهار از استقبال کشاورزان برای کاشت پسته در این استان گفت و افزود: «کشاورزان قندهار اکنون خود علاقه‌مند شده‌اند که در این زمینه کار کنند و محصول بیشتری به دست بیاورند. کشاورزان ما اکنون نه به موسسات توجه دارند و نه به نهاد دیگر، خود دست به کار شدند و توانسته‌اند که تولید پسته را امسال به پنچ تن افزایش بدهند. معتقدم که اکنون کشاورزان ما از تولید پسته سود زیادی به دست می‌آوردند و به زودی روند باغداری پسته در قندهار افزایش خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سیدی گفت: «اکنون در شش روستای قندهار و در چهارونیم جریب زمین باغ‌های پسته ایجاد شده است و محصول پسته امسال به شش تن رسیده است. اگر تلاش‌ کشاورزان به همین گونه دوام داشته باشد این رقم در آینده به شانزده تن افزایش خواهد یافت.»

باغداران پسته نیز در استان قندهار از کار خود در این زمینه خوشنودند و از حکومت می‌خواهند که برای محصولات‌شان بازاریابی کند.

سردار ولی از باغداران پسته در قندهار می‌گوید: «از این که بیکار نیستم و زمانم  صرف جمع‌آوری پسته است خوشحالم، زیرا این کشت حلال و خوشایند است و از دیگر کشاورزان نیز می‌خواهم که در این زمینه کار کنند.»

غلام فاروق نیز مشغول جمع‌آوری محصول پسته باغش است و می‌گوید: «کشت پسته در استان قندهار نتیجه بسیار خوبی نسبت به کشت کوکنار (خشخاش) و بوته‌های چرس داشته است. مردم از کشت کوکنار و چرس خسته شده‌اند زیرا سود آن به جیب دیگران می‌رود، اما این کشت برای ما هم محصول خوبی داده است و هم مفید است و باید در زمینه بیشتر تلاش شود.»

مسؤولان زراعت مالداری و آبیاری قندهار و باغداران پسته در این استان به این باورند که افرایش باغ‌های پسته و به دست آوردن محصول بیشتر از این باغ‌ها از کشت کوکنار و خشخاش جلوگیری می‌کند که این خود به اقتصاد کشور کمک می‌کند و نیز کسانی که در این زمینه مشغولند صاحب سود حلال می‌شوند.

شهروندان افغانستان نیز از شنیدن این گونه خبرهایی که نشان از خودکفایی کشور باشد خوشحال می‌شوند و معتقدند که «حکومت باید این گونه دلیرمردان کشاورز را در هر گوشه و کنار افغانستان حمایت مادی کنند تا بیشتر تلاش کنند و بتوانند افغانستان را در بخش‌هایی که توانایی دارد خودکفا کنند.»

سیدشاه دکاندار در کابل می‌گوید: «این خبر بسیار خوشایندی است که کشاورزان ما خود بتوانند در بخش‌های مختلف کار کنند و جمع‌آوری محصول کنند. اگر کشت و تولید پسته در کشور ما بیشتر شود و ما در این زمینه خودکفا شویم، نیازی نیست که با مالیات زیاد از خارج پسته وارد کنیم اما اکنون این مربوط دولت است که این باغداران ما را تشویق و حمایت کند تا محصول‌شان به قیمت ناچیز فروخته نشود.»

نوراغا حیدری، ساکن کابل می‌گوید: «الحمدالله در این سال‌های اخیر کشور در کشت محصولاتی چون انگور، سیب، انار، زردالو، پیاز موفق بوده و امروز خبر شدیم که پسته نیز محصول خوبی داشته است. آرزو داریم که این تولیدات بیشتر شود و روزی برسد که در تمام بخش‌های کشور خودکفا شود و دیگر هیچ‌گاه پول ما به جیب خارجی‌ها نرود.»

بیشتر از