آمریکا اعزام یک سپاهی به عنوان سفیر به یمن را نشان‌دهنده سوء نیت ایران دانست

مورگان اورتگاس: «مردم یمن باید به ایرلو و ایران نه بگویند»

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- MANDEL NGAN / POOL / AFP

دولت آمریکا به اقدام ایران برای اعزام سفیر به صنعا، پایتخت یمن که در کنترل شورشیان حوثی قرار دارد، واکنش نشان داد و انتخاب یک سپاهی برای این مقام را نشان‌دهنده نیت تهران برای گسترش نفوذ خود در منطقه دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در روز شنبه از ورود حسن ایرلو «سفیر تام الاختیار و فوق العاده» جمهوری اسلامی به صنعا خبر داد و گفت که او استوارنامه خود را به «دولت نجات ملی» یمن تقدیم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش در توئیتی نوشت، «رژیم ایران حسن ایرلو، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرتبط با حزب‌الله لبنان را به عنوان سفیر جا زده و او را به یمن اعزام کرده است.»

مورگان اورتگاس در ادامه این پیام توئیتری خود، با بیان این که نیت جمهوری اسلامی در استفاده از شبه نظامیان شیعه حوثی برای گسترش نفوذ بدخواهانه خود روشن است، گفت که «مردم یمن باید به ایرلو و ایران نه بگویند.»

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ و به دنبال شورش حوثی‌ها و تصرف برخی شهرهای عمده از جمله پایتخت آغاز شد. جنگی که پای کشورهای دیگر، از جمله دو قدرت بزرگ منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی را به آن باز کرد.

تهران در چند سال گذشته از شورشیان حوثی، که کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند، در برابر نیروهای وفادار به دولت قانونی این فقیرترین کشور خاورمیانه، که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، پشتیبانی کرده است.

ریاض با تشکیل یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای، که امارات متحده عربی از اعضای مهم آن است، از مارس ۲۰۱۵ در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری قانونی یمن، به طور مستقیم وارد جنگ با حوثی‌ها شد.

بیشتر از