کلی کرفت: ایستادگی در برابر ایران، جهان را امن‌تر می‌کند

سه مقام عالی‌رتبه آمریکا همزمان جمهوری‌اسلامی را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه توصیف کردند

کلی کرفت در سازمان ملل (عکس آرشیوی است)-SPENCER PLATT /Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهارنظرهایی جداگانه بار دیگر از «تهدید‌های امنیتی» ناشی از رویکرد ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه آنلاین گفت‌و‌گوهای استراتژیک ایالات‌متحده و امارات متحده عربی ایران «حکومت ایران را نیرویی مخرب در خاورمیانه» توصیف کرد و بر ایستادگی واشینگتن و ابوظبی در کنار یکدیگر برای مقابله با این تهدید تاکید کرد. از سوی دیگر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: «کشورهای منطقه‌ دریافته‌اند که ستیزه‌جویی ایران بزرگترین تهدید برای صلح، ثبات و امنیت خاورمیانه به‌شمار می‌رود. وزیر دفاع آمریکا به تشکیل ساز و کار امنیتی با مشارکت کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با «تهدید ایران» اشاره کرد.

همزمان نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که طرح روسیه برای مقابله با تنش‌های خلیج فارس تا زمانی که ایران «نقض حقوق بین‌المللی» را متوقف نکند، بی‌فایده است.

کرفت گفت: «پیشنهاد همکاران روسی‌ام را برای ایجاد ساختار امنیتی در خلیج فارس درک می‌کنم. اما با کمال احترام می‌گوید که راه‌حل ساده‌تری وجود دارد.» نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «این شورا باید ایران را بابت تعهدات بین‌المللی‌اش پاسخگو کند.»

سرگئی لاروف،‌وزیر امور خارجه آمریکا با نظر کرفت مخالفت کرد و با انتقاد از ایزوله یک کشور گفت: «باید از تحریم‌ها و سوءظن‌ها فاصله گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل کرفت بر ایستادگی جامعه بین‌المللی در مقابل ایران تاکید کرد و گفت: «در این صورت جهان جای امن‌تری خواهد شد».

آمریکا بر این باور است که ایران با اقداماتی نظیر تجهیز حوثی‌های یمن برای حمله به عربستان سعودی، امنیت منطقه را به خطر انداخته و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی منشاء ایرانی سلاح‌های به کار رفته در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تایید کرده است.

مقامات تهران این اتهام‌ها را رد کرده‌اند، ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس با مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس، آمریکا، بریتانیا و همکاری تجسسی و اطلاعاتی اسرائیل به‌منظور مقابله با تهدید‌های ایران از پاییز گذشته کار خود را آغاز کرده است.

از سوی دیگر آمریکا در تلاش است با اعمال تحریم‌های ثانویه و مجازات هر شخص حقوقی و حقیقی که به انتقال سلاح به یا از ایران کمک می‌کند، مانع معامله تسلیحاتی با ایران شود. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌ تسلیحات سبک علیه ایران از روز یکشنبه ۲۷مهرماه لغو شده است. روسیه و چین دو گزینه احتمالی برای فروش سلاح به ایران به‌شمار می‌روند.