حمایت علی خامنه‌ای از برخورد با «بدحجاب‌ها» در ایران

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید، مردم از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند

 به گفته علی خامنه‌ای مردم  ایران قدردان زحمات و تلاش‌های بی وقفه خدمتگزاران کشور هستند-KHAMENEI.IR / AFP

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ که پیشتر از برخورد دوباره با «بدحجاب‌ها» زیر عنوان طرح ناظر یک و دو خبر داده بود که بر اساس آن با زنان موسوم به «بدحجاب» در خودروهای شخصی، مراکز تجاری و صنوف برخورد می‌شود برای بار دیگر محور بعدی برخوردها را در حیطه «فضای مجازی» هشدار داد. همزمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است مردم از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند. این در حالی است که امروز با اعلام فرمانداری نجف آباد تجمع اعتراض آمیزی در رابطه با دختری که بدون حجاب در این شهر دوچرخه سواری کرده بود برگزار شد.

به نظر می‌رسد حتی بحران کرونا و رکورد بالای کشته‌شدگان و مبتلایان به این ویروس در ایران هم نتوانسته است خللی در سیاست‌های زن ستیزانه و حساسیت‌های مربوط به حجاب زنان در ایران ایجاد کند.

آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز در پیام تشکر خود از ناجا که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در این کشور است نوشت: «مردم عزیز ما قدردان زحمات و تلاش‌های بی وقفه خدمتگزاران به خود و کشور هستند؛ و امروز اقتدار و مهربانی را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کنند و از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند.»

به نظر می رسد موج تازه برخورد با آنچه نیروهای انتظامی و امنیتی در ایران به عنوان «بدحجابی» از آن یاد می کنند مورد قدردانی و تایید رهبر جمهوری اسلامی است و احتمال دارد با این قدردانی شدت بیشتری به خود بگیرد. 

علی ذوالقدر، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ نیز امروز در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت :«در فضای مجازی کسانی که ناخواسته حجاب را رعایت نکنند به پلیس فراخوانده می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس امنیت ایران طرح برخورد با فعالان در حوزه مجازی را پیشتر کلید زده است. طرحی که به گفته این نهاد انتظامی، پیشگیری از فحشا و ابتذال در محیط‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی است. سال گذشته نیز رئیس پلیس فتای پایتخت نسبت به بدحجابی چهره‌های مطرح هنری، سینما و تلویزیون در فضای مجازی هشدار داد. 

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی با پوشش نامناسب در فضای مجازی توسط «سلبریتی‌ها» در هر صورت بی‌حجابی محسوب می‌شود.»

رئیس پلیس فتای پایتخت همچنین اضافه کرده بود که در صورت گزارش  شهروندان و یا رصد چنین موضوعاتی توسط پلیس فتا به مراتب قضایی اعلام شده و با انتشار دهندگان تصاویر نامناسب طبق قانون برخورد خواهد شد.

در اردیبهشت ماه امسال نیز معاون اجتماعی پلیس فتا گفت، کشف حجاب در فضای مجازی تخلف است. 

دختری از نجف آباد

روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که دختری را بدون حجاب سوار بردوچرخه در خیابانی در ایران نشان می‌داد. کاربران شبکه‌های مجازی نوشتند این ویدوئو در شهر نجف آباد اصفهان ضبط شده است. امروز مجتبی راعی، فرماندار نجف آباد گفت: «فردی که به تازگی در این منطقه اقدام به هنجارشکنی و توهین به حجاب اسلامی کرده بود دستگیرشده و انگیزه او از این اقدام دردست بررسی است.» 

فرماندار نجف آباد همچنین توضیح داده بود که «مردم این شهرستان به دنبال هنجارشکنی بی سابقه روز گذشته یک دختر بی حجاب دوچرخه سوار، امروز بعد از نماز ظهر و عصر، در میدان امام خمینی، تجمع خودجوشی اعتراض‌آمیز برگزار می‌کنند.» 

اصفهان پیشتر هم مرکز برخورد با دوچرخه سواران زن و بدحجابی زنان بوده است. 

در هفته اول مهرماه یوسف طباطبائی نژاد، امام جمعه اصفهان و نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در این شهر در جلسه‌ای با مقام‌های نظامی و انتظامی این شهر خواستار«ناامن کردن» فضا برای زنان بدحجاب شد. گفته‌های امام جمعه اصفهان واکنش‌های بسیاری در پی داشت. چرا که شش سال پیش از این چهار زن در اصفهان مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفتند و این حادثه تلخ انتقادهای بسیاری را متوجه امام جمعه این شهر کرد که همواره با صحبت‌هائی که در انتقاد در مورد نوع پوشش زنان دارد فضا را برای آنها ناامن کرده و مروج خشونت علیه زنان بوده است. 

دوچرخه سواری دختر بدون حجاب در اصفهان باردیگر این شهر را سر زبان‌ها انداخته است. از یک سو مساله حجاب و از سوی دیگر مساله دوچرخه سواری زنان در این شهر که همواره مورد اعتراض مقام‌های نظامی و انتظامی این شهر بوده است. 

در اردیبهشت ماه سال گذشته، دادستان اصفهان دوچرخه‌سواری زنان را «فعل حرام» دانست  و آن را مستوجب برخورد با قانون مجازات اسلامی اعلام کرد. همزمان شهرداری استان اصفهان نیز گفت از دراختیار قراردادن دوچرخه به زنان معذور است. 

بیشتر از