برگزیت بدون توافق ممکن است سبب کمبود دارو در بریتانیا شود

صنعت داروسازی بریتانیا از بوریس جانسون خواست تا برای اجتناب از برگزیت بدون توافق و کمبود عرضه دارو اقدامی مقتضی اتخاذ کند

Vincenzo PINTO / AF

صنعت داروسازی بریتانیا از بوریس جانسون خواست تا به سرعت با بروکسل به توافقی جانبی دست یابد که با فرا رسیدن پایان سال میلادی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحت برگزیت بدون توافق، این کشور با کمبود و تاخیر در دسترسی به دارو مواجه نشود. 

بیانیه نخست‌وزیر در روز جمعه که اظهار داشت برای برگزیت بدون توافق در ۳۱ دسامبر آماده می‌شود، باعث شد صنعت داروسازی بدون هیچ توافق دوجانبه‌ای درباره استانداردهای لازم رها شود که برای جلوگیری از هزینه گزاف تدوین مجدد این مقررات و استانداردها و برقراری جریان صادرات و واردات داروهای حیاتی ضروری است. 

با توجه به این که کمتر از ۷۵ روز تا پایان دوران انتقالی و شروع دوران جدید روابط با اروپا بعد از برگزیت باقی مانده است، اتحادیه صنایع داروسازی بریتانیا می‌گوید شکست در تضمین دستیابی به معاهده جامعی تجاری یا توافقی منحصر به این صنعت، باعث ورود هزینه «چندین میلیون پوندی» خواهد شد و موجب تاخیر عرضه دارو تا شش هفته خواهد شد. 

این در حالی است که آقای جانسون و سایر وزاری ارشد او در حال آماده کردن کارزاری تبلیغاتی هستند که به تجارت سراسر کشور هشدار می‌دهد «زمان آماده شدن برای پایان دوران انتقالی رو به اتمام است». 

در همین حال، اتحادیه بیماران گفت بسیار حیاتی است که در نتیجه خروج از اتحادیه اروپا، بیماران با اختلال در درمان و دسترسی به داروهای خود مواجه نشوند. 

ریچارد توربت، مدیر اجرایی اتحادیه صنایع داروسازی بریتانیا به ایندیپندنت گفت این صنعت از زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶، از نزدیک با دولت همکاری کرده تا مطمئن شود دوران انتقالی به سهولت هر چه بیشتر طی می‌شود اما هنوز این صنعت از قوانینی که باید از اول ژانویه براساس آن‌ها عمل کند، هیچ اطلاعی ندارد. 

او گفت: «هر ماه ۴۵ میلیون بسته دارویی از بریتانیا به اتحادیه اروپا صادر می‌شود و ۳۷ میلیون بسته دارویی از اتحادیه اروپا به بریتانیا وارد می‌شود. هزاران دارو وجود دارد که در نظام بهداشتی بریتانیا و سایر نظام‌های بهداشتی استفاده می‌شود و همه آن‌ها نیازمند جریان روان صادرات و واردات در مرزها، چه در داخل اتحادیه اروپا و چه به صورت بین‌المللی هستند، بنابراین این امر خیلی مهم و حیاتی است.» 

از آن جا که نظام بهداشت عمومی بریتانیا دریافت‌کننده ۱۲ هزار نوع از این داروها است، آقای توربت گفت در صورت‌ عدم‌کسب توافق، پیش‌بینی این‌که کدام داروها به احتمال زیاد با کمبود عرضه مواجه می‌شوند غیرممکن خواهد بود، گرچه اظهار داشت بیمارانی که از مشکلات مزمن رنج می‌برند به احتمال زیاد پیش از همه تحت تاثیر این وضعیت قرار بگیرند صرفا به این دلیل که آن‌ها مکررا و منظم در تماس با نظام بهداشتی هستند. 

او از اعلامیه هفته گذشته استقبال کرد که اظهار داشت دولت توافقی ۷۸ میلیون پوندی با کشتی‌های باربری امضا کرده است تا در صورت ازدحام واردات و صادرات در بندر دوور با ارائه خدمات تکمیلی در هشت بندر سواحل جنوبی و شرقی انگلستان، نقل و انتقال داروهای ضروری را تضمین کند. 

این توافق علاوه بر تمهیداتی است که شرکت‌ها اتخاذ کرده‌اند تا به قیمتی گزاف مسیر مقادیر قابل توجهی از صادرات و واردات خود را از بندر کنت تغییر دهند. در حالی که در گذشته اکثر محموله‌های دارویی از این بندر منتقل می‌شدند اما اکنون انتظار می‌رود با معرفی قوانین گمرکی جدید، به محل اصلی ازدحام و ترافیک محموله‌های تجاری تبدیل شود. 

آقای توربت گفت شرکت‌های داروساز همچنین ذخایر خود را انباشته‌اند تا با احتمال کمبود عرضه دارو در سال جدید میلادی مقابله کنند و از بروز «مقطعی بحرانی» در اول ژانویه جلوگیری نمایند و همچنین به همکاری با نظام بهداشت عمومی مشغولند تا سطوح تقاضا برای هر دارو را پیش‌بینی کنند، اما او اظهار داشت انجام چنین کاری برای تمام محصولات ممکن نیست چرا که بعضی تاریخ انقضای کوتاهی دارند. 

اما او گفت این به هیچ وجه باعث حل این مشکل نخواهد شد، بدون کسب توافقی دوجانبه درباره استانداردها، تجارت دارو بین بریتانیا و اتحادیه اروپا «برای همیشه پیچیده‌تر» خواهد شد. 

او توضیح داد: «علاوه بر مشکلاتی که بلافاصله در عرضه ایجاد خواهد شد، چند مورد ضروری وجود دارد که پیش از آن که بتوانیم عرضه‌ای مطمئن را در آینده داشته باشیم باید به کار بسته شوند. برای مثال، وقتی یک دارو تولید می‌شود هر دسته از آن باید در آزمایشگاه آزمایش شود. آیا آن داروهایی که در اتحادیه اروپا آزمایش می‌شوند در بریتانیا معتبر شناخته خواهند شد؟ و همین طور برعکس. ما هنوز جواب این سؤال را نمی‌دانیم.» 

آقای توربت گفت این صنعت مایل است شاهد توافق کاملا جامعی درباره تجارت باشد. 

اما اعلامیه آقای جانسون که گفت او مشغول کناره‌گیری از مذاکرات برای توافق است مگر آن که اتحادیه اروپا به صورت بنیادین موضع خود را تغییر دهد، باعث بروز نیازی حداقل برای دستیابی به توافقاتی بخشی و مقطعی شده است. 

آقای توربت گفت: «حداقل‌هایی وجود دارد که ما در صنعت داروسازی به شدت بدان‌ها نیاز داریم. توافق‌های دوجانبه درباره استانداردها معمولا خارج از یک قرارداد آزادی تجاری امضا می‌شوند چرا که عقل سلیم می‌گوید نباید هیچ پیچیدگی بیشتری را بر سر راه عرضه مواد دارویی ایجاد کرد.» 

او ادامه داد: «ما از دولت و کمیسیون اروپایی خواسته‌ایم که هر دو مطمئن باشند رفاه بیماران در اولویت قرار می‌گیرند. بیایید یک توافق دوجانبه امضا کنیم تا هر یک استانداردهای طرف دیگر را به رسمیت بشناسد. اگر این کار را انجام ندهیم مهم نیست که چقدر دارو انبار کنیم و چند کشتی باربری استخدام نماییم، چرا که درنهایت با تاخیر در عرضه دارو مواجه خواهیم شد. چون نیاز به انجام چندین آزمایش بر هر دارو خواهد بود که آشکارا باعث هزینه بالاتر و پیچیدگی بیشتر نظام عرضه دارو خواهد شد که هیچ کس خواهان آن نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای توربت گفت حل این مشکل اکنون بیش از همیشه ضروری است چرا که بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا هر دو طرف کانال مانش را به خود درگیر کرده و اکثر ظرفیت و منابع شرکت‌های داروسازی را به خود اختصاص داده است. 

او گفت: «در دوران بیماری عالم‌گیر فعلی که تمام تلاش ما را متوجه عرضه دارو به نظام بهداشتی بریتانیا و سایر نظام‌های بهداشتی سراسر دنیا کرده و نیمی از دنیا را تعطیل نموده است، ما واقعا نیازی به هیچ مانع دیگری بر سر راه نظام عرضه دارو نداریم.» 

او همچنین هشدار داد فقدان دستیابی به این توافق باعث بروزعدم قطعیت درباره آینده پیشرفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی بریتانیا خواهد شد که هزینه زیادی خرج تحقیق و مطالعه بر تولید دارو کرده است و سالانه محصولاتی به ارزش ۳۰ میلیارد پوند را به خارج از کشور صادر می‌کند. 

او گفت: «درنهایت این امر فقط بیش از همیشه دست و پای ما را با مقررات و قوانین خواهد بست و این خبری خوب برای سرمایه‌گذاری و امکان ما برای جذب بودجه‌های بیشتر از سایر شرکت‌ها نخواهد بود.» 

آقای توربت تاکید کرد برای لندن و بروکسل «کاملا ممکن» است که در زمان باقی‌مانده به توافقی ضروری دست یابند. 

او گفت: «آن‌ها فقط باید این مساله را در اولویت بگذارند و به آن رسیدگی کنند. این واقعیت که ما هنوز برای این امر آماده نیستیم واقعا آزاردهنده است. آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که خطر بیشتری را به این صنعت معرفی کنیم. مهلت در حال اتمام است و ما اکتبر را هم تقریبا سپری کرده‌ایم و می‌دانید، ما باید هر چه زودتر به شفافیت کامل در این باره دست یابیم. چیزهای خیلی مهمی تحت خطر است.» 

ریچل پاور، رئیس اجرایی اتحادیه بیماران گفت: «بعد از پایان دوران انتقالی برگزیت در آخر سال جاری میلادی، بیماران نباید به هیچ وجه شاهد اختلال در درمان یا دسترسی خود به دارو شوند. می‌دانیم که وزارت بهداشت و تامین اجتماعی و نظام بهداشت عمومی برنامه‌هایی جامع برای تضمین جریان عرضه دارو در نظام بهداشتی کشور دارند و از آن جا که بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ در ژانویه هم به قطع عاملی اصلی خواهد بود، واقعا امیدواریم که این طرح‌ها موفقیت‌آمیز باشند.» 

سخنگوی وزارت بهداشت و تامین اجتماعی گفت: «دولت پیشنهادی به اتحادیه اروپا مبنی بر توافقی درباره دارو و ابزار پزشکی ارائه کرده که منافعی قابل توجه برای بیماران، صنعت داروسازی و قانون‌گذاران این صنعت در بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد داشت و تضمین خواهد کرد تا ما به داروهای جدید بلافاصله دسترسی داشته باشیم. علاوه بر این مذاکرات، ما از نزدیک مشغول همکاری با شرکای خود در سراسر نظام بهداشتی کشوریم تا تمهیداتی قدرتمند را برای پایان دوران انتقالی پی بریزیم و در این کار فشار مضاعف کووید-۱۹ و زمستان پیش رو را مد نظر قرار داده‌ایم.» 

او ادامه داد: «به عنوان بخشی از این برنامه‌ها ما از عرضه‌کنندگان دارو خواسته‌ایم تا جای ممکن داروها را انبار کنند تا برای مدت زمان شش هفته برای سراسر خاک بریتانیا ذخیره کافی داشته باشیم که خود بخشی از رویکردی چند لایه‌ای و قدرتمند است که همچنین شامل تغییر مسیر نقل و انتقالات عرضه دارو و آمادگی برای تجارت می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان