با بازداشت‌شدگان در کره شمالی «بدتر از حیوان» رفتار می‌شود

دیدبان حقوق بشر: بازداشت‌شدگان به‌طور منظم مورد تحقیر، شکنجه و تجاوزی جنسی قرار می‌گیرند

بازجوها صورت و بدن بازداشت‌شدگان را از زیر یا روی لباس لمس می‌کنند-KCNA VIA KNS / AFP

گزارش جدید نهاد دید‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که بازداشت‌شدگان در کره شمالی پیش از دادرسی، به طور منظم مورد شکنجه، تحقیر و آزار جنسی قرار گرفته و با آن‌ها «بدتر از حیوان» رفتار می‌شود. 

گزارش دیدبان حقوق بشر بر گفت‌وگو با هشت مقام پیشین کره شمالی که از کشور گریخته‌اند و نیز ۲۲ شهروند این کشور – ۱۵ زن و ۷ مرد -  مبتنی است که در بازداشتگاه‌ها و مراکز بازجویی کره شمالی در حبس بودند و اکنون در مورد نحوه رفتار با آن‌ها (در طول بازداشت) گفت‌وگو شده است. بازداشت‌شدگان از موارد مکرر شکنجه، شرایط خطرناک و غیربهداشتی زندان و بیگاری گفته‌اند. 

در میان کسانی که در این گزارش از آن‌ها نقل قول شده است، یک سرباز سابق ارتش کره شمالی که در سال ۲۰۱۷ از این کشور گریخته، قرار دارد. 

او گفت بازداشتی‌ها را مجبور می‌کنند برای روزها روی زمین بدون حرکت بنشینند و اگر حرکت کنند آن‌ها را لگد و کتک می‌زنند. نگهبانان به آن‌ها می‌گویند کف دستشان را جلو بگیرند و سپس یک به یک ترکه می‌زنند. 

این سرباز گفت: «اگر تکان می‌خوردیم، برای مجازات مجبورمان می‌کردند شنای روی زمین برویم، بنشین و پاشو انجام دهیم، روی شکم بخزیم یا به میله‌های فلزی آویزان شویم.» 

بازداشت‌شدگان از شرایط غیرانسانی زندان‌های پر تراکم بدون هیچ گونه تسهیلات می‌گویند که در آن غذا، وسائل استحمام و نظافت وجود ندارد و به زندانیان زن وسائل بهداشتی قاعدگی داده نمی‌شد. اکثر زندانیان بدون پتو وبدون فضای کافی روی زمین می‌خوابیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بنابه گزارش دید‌بان حقوق بشر، فساد در زندان‌ها رواج بسیار دارد. برخی از زندانیان با دادن رشوه به زندانبان‌ها ازغذا و تسهیلات بهتری بهره‌مند می‌شوند که نتیجه آن‌عدم توزیع متساوی منابع محدود زندان‌ها است. برخی از بازداشتی‌های زن از ارعاب، آزار و تجاوز جنسی گفته‌اند.  

این گزارش می‌گوید: «مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که ماموران پلیس، پلیس مخفی و دفتر دادستانی که مامور بازجویی از آن‌ها بودند، صورت و بدن از جمله سینه‌ها و باسن آنها را یا از روی لباس یا زیر لباس لمس می‌کردند. آن‌ها گفته‌اند به سبب آن که سرنوشتشان در دست این مردها بود، احساس عجز می‌کردند.» 

برد آدامز، مدیر بخش آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «نظام تحقیقاتی و بازداشت پیش از دادرسی کره شمالی مستبدانه، خشنوت‌بار، بی‌رحمانه و حقارت‌آمیز است.» 

او می‌افزاید: «مردم کره شمالی می‌گویند دائما در وحشت بازداشت در نظامی هستند که روندهای رسمی اغلب نادیده گرفته شده، گناه فرد بازداشت شده محرز تلقی می‌شود و تنها راه گریز از آن دادن رشوه و داشتن ارتباط است.» 

بازداشتی‌های سابق به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که پس از بازداشت هیچ تضمینی برای یک دادرسی عادلانه یا برخورداری از یک وکیل مستقل وجود ندارد. بازداشتی‌ها امکان شکایت یا طرح موارد شکنجه و بدرفتاری را ندارند و این فرض وجود دارد که هنگامی که اتهامی علیه فرد أقامه می‌شود، بعید است که دست کم به یک حبس کوتاه‌مدت محکوم نشود.  

چهار مقام پیشین کره شمالی در توضیح نفرت مقامات این کشور علیه بازداشت‌شدگان می‌گویند حزب حاکمه کارگر در کره شمالی این افراد را انسان‌های پست‌تر تلقی می‌کند که ارزش آن را ندارند که مامورین انتظامی به چشمشان نگاه کنند. 

هرچند گزارش دید‌بان حقوق بشر تنها به تجاوز علیه بازداشت‌شدگان پیش از دادرسی در کره شمالی محدود می‌شود، اما موارد تخطی از حقوق بشر در این کشور در بسیاری از زمینه‌ها ثبت شده است. در سال ۲۰۱۴ِ کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در مورد کره شمالی گفت موارد نظام‌مند تجاوز به حقوق بشر در کره شمالی در رده جنایت علیه بشریت است.

© The Independent

بیشتر از جهان